Khamis, 21 Mei 2020

Resepi Ayam Masak Satey

Assalamualaikum hai..
Entri kali ini saya kongsikan kuah kacang atau ayam masak satey resepi arwah mak saya, masak satey. Ni pun antara masakan yang sering dimasak oleh arwah mak saya. Banyak juga resepi saya belajar dari arwah mak sejak dari zaman bujang lagi. Kebiasaannya saya akan bertanya sewaktu arwah mak memasak. Bila balik beraya,  malam raya tu saya tolong mak masak lauk,adik beradik yang lain pula bantu arwah bapa masak lemang.



Resepi ni macam 2 in 1 jugalah. kalau ,mahu kuah kacang sahaja, ikutlah cara dan resepi dalam videi di atas tu. kalau mahu jadi masakan Ayam Masak Satey, masukkanlah ayam goreng. Kalau mahu tukar dengan daging pun o.k juga. Tapi daging tu perlu direbus dengan rempah dan bahan bland.  

Bahan-bahan kuah kacang atau ayam masak satey seperti di bawah.
Bahan-bahan 1. 300g ayam 2. 200g kacang kisar 3. 2 biji bawang bombay 4. 3 / 4 ulas bawang putih 5. Jus asam jawa lebih kurang 2 jari dan 50 L air. 6. Cuka 3 sudu 8. Lada putih / lada sulah 9. Kunyit serbuk 10. Jintan manis / jintan putih 11. Daun pandan 1 helai. 12. rempah 3 sekawan 13. Halia 1/2 inci 14. lengkuas 1/2 inci 15. 1 batang serai Kuah kacang ni sesuai dicecah dengan ketupat, satey dll. Memang sedap.. Selamat mencuba.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Macam mana post kali ini?

Apakah maksud takaful ?