Memaparkan catatan dengan label elektrik. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label elektrik. Papar semua catatan

Jumaat, 19 Februari 2016

Juruteknik elektrik diperlukan

Kalau kita tengok setiap tahun beribu-ribu pelatih yang menamatkan latihan di pusat-pusat latihan kemahiran seperti ILP, IKM, IKBN. Ibu bapa pun bangga anak-anak mereka bakal menjadi orang yang berguna kepada masyarakat kekadang imbuhan atau gaji yang tinggi menjadi impian. Pelatih-pelatih juga mengharapkan agar mereka beroleh gaji yang lumayan atau berjaya memperoleh projek-projek sederhana selepas tamat latihan.

Isnin, 9 November 2015

Benarkah produk penjimat elektrik berkesan ?




Banyak betul produk-produk yang merapu sekarang ni. Entah berapa ramai pengguna yang sudah kena tipu. Aku bukan berniat mahu tutup periuk nasi orang lain, tapi sebagai khidmat kepada masyarakat untuk menghindarkan saudara mara dan kawan-kawan daripada tertipu.

Apakah komponen utama alat penjimat elektrik ini?

Jumaat, 21 Ogos 2015

Peralatan asas elektrik? Apa tu?

Lama tak update blog nie. lepas raya tak sempat tengok-tengok. Kalau teringat pun idea tak mari.. hehe.

Baik. kali ini aku nak kongsikan sedikit ilmu juruelektrik. Kita lupakan dulu pasal bawang dan secubit garam. Aku dulu pernah jadi juelektrik sebelum menjawat jawatan sekarang ni. Sekarang pun masih buat kerja-kerja elektrik juga tapi di rumah sendiri lah..

Peralatan asas yang perlu ada di rumah untuk merepair apa-apa kerosakkan elektrik tidak kiralah samada litar pendawaian atau peralatan elektrik ialah pemuar skri (+/-), Pena ujian (Test pen), Player, Cutter dan Multimeter. 




Jadi pastikan peralatan-peralatan tangan ini sentiada ada dalam simpanan anda. Untuk membaik pulih kerosakkan-kerosakkan kecil 6 alat di atas sudan cukup membantu. Tapi ada langkah-langkah kerja yang perlu dipatuhi terutamanya untuk keselamatan. Apa langkah-langkah tu?

1. Pastikan bekalan elektrik dimatikan.
2. Pastikan tangan tidak basah.
3. Pastikan ingat warna-warna kabel dan kedudukannya.
4. Jangan lupa membalut setiap pengalir atau kabel yang terdedah, terutamanya apabila membuat sambungan kabel.

O.k. Nampaknya sampai sini dulu. Bukan apa, kalau teruskan juga takut tidak boleh berhenti menaip. haha..