Memaparkan catatan dengan label memasak. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label memasak. Papar semua catatan

Khamis, 2 Julai 2015

Mesti baca ! Petua memasak daging

Memanggang
1. Panaskan terlebih dahulu ketuhar kepada suhu yang ditentukan oleh berat dan jenis daging
2. Letakkan daging panggang di atas rak di dalam talam bakar; dengan menaikkan daging panggang ini membolehkan haba disebarkan dengan sama rata.
3. Gunakan sebuah termometer daging untuk memeriksa kemajuan masakan daging tersebut
4. Keluarkan daging panggang yang dimasak apabila sudah mencapai suhu yang diingini dan pindahkan ke sebuah pinggan
5. Tutup secara longgar dengan kerajang aluminium dan biarkan untuk berehat selama 10 ke 20 minit sebelum menghidang
Petua memanggang
  • Pra layur daging lembu atau daging anak biri-biri ke dalam kuali leper panas atau ke dalam ketuhar dengan suhu ditetapkan pada 150ºC ke 180ºC untuk mengelakkan jus-jus asli dari terlepas semasa memanggang
  • Perasakan dengan sedikit garam untuk membantu mengekalkan jus
  • Sentiasa panggang daging dengan lemak di sisi atas untuk membenarkan pelumasan asli
  • Untuk perisa penuh, masak daging panggang pada suhu yang sangat tinggi
  • Sebelum memotong dan menghidang, biarkan masa berehat selama 10-20 minit; ini akan membenarkan jus-jus diagih semula dengan sama rata di seluruh daging panggang tersebut dan mengelakkan kehilangan jus.
Barbeku
1. Beruskan stik dengan sedikit minyak masak untuk menolong mengekalkan jus-jus asli.
2. Panaskan terlebih dahulu takung gril arang dan pastikan permukaan adalah panas sebelum menambah daging
3. Untuk memastikan daging adalah lembap dan lembut, pusingkan daging hanya sekali; masak satu belah sehingga tanda pertama kelembapan muncul di permukaan atas, kemudian pusing dan masak di bahagian sebelah
4. Daripada mengambil masa, tekan ke bawah pada daging dengan penyepit makanan untuk penentuan yang terbaik apabila ia dimasak untuk memenuhi kepuasan anda
5. Keluarkan daging dari gril, tutup secara longgar dengan kerajang aluminium dan biarkannya berehat untuk beberapa minit untuk membenarkan gentian daging bersantai dan menyerap semula semua jusnya sebelum dihidang
Petua Membarbeku
  • Sentiasa panaskan terlebih dahulu barbeku anda sebelum diguna
  • Pelayuran daging dengan cepat akan memerangkap jus-jus asli; kemudian, kurangkan api kepada suhu masakan yang perlahan
  • Untuk melembutkan dan menambah perisa, perapkan daging lembu dan daging anak biri-biri dalam minyak sayuran, cuka, herba wain atau campuran berasaskan sitrus
  • Pusingkan daging dengan penyepit makanan daripada menggunakan sebuah garpu atau pisau; penyucukan daging akan membenarkan jus-jus asli untuk melepas dan ini harus dielakkan
  • Untuk membantu memastikan daging adalah lembap secara keseluruhan, biarkan daging lembu dan daging anak biri-biri untuk berehat selama beberapa minit sebelum dihidang
Kaserol
1. Salutkan daging dengan minyak masak daripada menambahkannya terus ke kuali leper, ini akan mengurangkan jumlah minyak masak yang diperlukan dan membantu untuk melayurkan daging tersebut dengan sama rata
2. Layurkan daging dalam kelompok kecil dan pastikan kuali leper adalah pada suhu di antara sederhana dan tinggi untuk membantu daging tersebut layur dengan sama rata dan merendidih atau terbakar di dalam kuali leper
3. Keluarkan daging dari kuali leper, tambah cecair yang cukup dan panaskan
4. Kurangkan api ke rendah, sehingga cecair mereneh sebelum memulangkan daging yang telah dilayurkan ke dalam kuali leper; ini akan membantu memastikan daging menjadi empuk
5. Periksa hidangan tersebut yang masih mereneh dengan perlahan semasa memasak, bergaul sekali-sekala dan melaraskan api jika perlu - sebuah reneh adalah apabila buih-buih kecil timbul ke permukaan dengan perlahan
Petua kaserol
  • Layurkan daging lembu dan daging anak biri-biri untuk mengekalkan jus-jusnya dan membuat perisa asli yang kaya; untuk memperbaikan keputusan, salutkan daging lembu dan daging anak biri-biri dengan tepung secara ringan sebelum dilayurkan
  • Gunakan tudung yang ketat apabila mereneh untuk membantu memastikan suhu yang malar dan mengurangkan penyejatan
  • Selepas habis melayur sebentar, biarkan daging untuk mereneh selama satu hingga dua jam bergantung kepada jumlah masakan yang anda buat
  • Apabila bersedia, biarkan lauk tersebut berehat selama 5 hingga 10 minit sebelum dihidang
Goreng tohor
1. Gunakan kuali yang sesuai untuk jumlah daging yang akan dimasak dan panaskan terlebih dahulu kuali leper tersebut ke suhu sederhana panas
2. Sapu minyak masak pada daging bukan pada kuali leper kerana ini akan mengurangkan jumlah minyak masak yang diperlukan dan membantu mengekalkan kepada jus-jus
3. Daging patut berdesir apabila anda menambahkannya ke kuali leper tersebut; pastikan suhu adalah sederhana tinggi atau cukup panas untuk memastikan daging adalah berdesir tanpa terbakar
4. Masak pada satu bahagian sehingga tanda pertama kelembapan muncul di permukaan atas, kemudian pusing daging hanya sekali dan masak di bahagian sebelah
5. Periksa jika daging tersebut adalah sudah masak dengan menggunakan penyepit untuk menguji daging tersebut; kurang masak adalah lembut apabila ditekan, sederhana adalah berenjut dan cukup masak adalah sangat kental
6. Rehatkan daging tersebut untuk beberapa minit sebelum dihidangkan
Petua goreng tohor
  • Pastikan ketulan daging adalah sama saiz untuk masa masakan yang sama.
  • Gunakan kuali berdasar berat untuk pengagihan haba yang sama dan perasakan permukaan kuali sebelum melayurkan daging tersebut
  • Panaskan terlebih dahulu kuali sebelum melayur untuk mengekalkan jus-jus dengan segera
Goreng kilas
1. Salutkan daging jalur dalam minyak masak daripada menambah minyak masak ke dalam kuali untuk mengekalkan jus-jusnya
2. Tambahkan ½ sudu kecil tepung jagung kepada daging untuk memberikan tekstur makan yang licin
3. Pastikan kuali tersebut adalah cukup panas sebelum menambah daging atau sayur-sayuran - sebuah manik air patut menyejat apabila isentuh
4. Masak daging dalam kelompok kecil, kira-kira 250g dan tambah daging dari bahagian luar kuali ke pusat di mana ia adalah paling panas
5. Ketepikan daging, masak sayur-sayuran dan pulangkan daging ke dalam kuali dengan sos apabila sayur-sayuran sudah masak
6. Hanya goreng kilas untuk bercampur; pemanasan semula untuk jangka masa yang terlalu panjang akan menjadikan daging liat
Kari
1. Tumiskan bahan-bahan kari sehingga harum
2. Tambah daging dan ubi kentang yang didadu
3. Tambah santan atau susu atau yogurt, kemudian mereneh selama 10 minit
4. Kari daging sudah sedia apabila kuah kari mulai mendidih
5. Keluarkan dan hidang panas
Hot pot
1. Potong daging kepada kepingan nipis
2. Celup ke dalam hot pot atau stimbot selama 5 hingga 10 saat, kemudian hidang dengan sos Shabu-Shabu atau kicap

Mesti baca ! Bahagian Biri-biri dan cara memasak

Dengan pilihan menu sedia ada yang luas, gunakan jadual di bawah untuk membantu menentukan bahagian daging anak biri-biri yang disyorkan untuk cara memasak yang khusus.
Masa masak harus ditentukan oleh cara memasak yang dipilih, bahagian dan berat daging tersebut.
Cara memasak
Bahagian daging biri-biri yang disyorkan
Goreng tohor,gril atau barbeku
Sebarang bahagian daging dipotong kepada:
• cop
• paha
• bahu
• rak
• pinggul
• loin
• cop bercombol
Goreng kilas
Sebarang bahagian paha untuk digoreng kilas, dipotong nipis atau jalur atau dikisar
Kari, merendidih, tumis, kaserol
Sebarang bahagian paha atau bahagian bahu, dipotong dadu
Memanggang
Sebarang bahagian:
• paha
• bahu
• rak
• daging panggang mini(daging betis)
• rak sukuan depan• daging batang pinang/pinggul
Timur Tengah
Sebarang bahagian dipotong dadu
Untuk hot pot/stimbot
Sebarang bahagian dipotong nipis
Di post yang lalu aku ada kongsikan petua memasak daging lembu. Kalau nak tengok klik sini.

Selasa, 30 Jun 2015

4 Tips belajar memasak untuk lelaki


Tips mudah untuk kaum lelaki yang tangannya pandai ngilu kalau pegang sudip. hehe




1. Rajin tolong isteri / ibu / kakak didapur.
- Mesti selalu tolong isteri di dapur tak kiralah potong bawang ka, membalik-balikkan makanan      dalam kuali ka yang penting tolong supaya timbul minat ke dapur. Ini tidak, kedapur jak mesti nak    makan, kalau tak makan tak nampak batang hidung di dapur.

2. Banyak bertanya.
- Banyakkan bertanya cara memasak terutamanya masakan yang ringkas seperti menumis sayur.  Isteri jangan pula ketawa kalau suami bertanya pasal bab-bab masak.

3. Banyakkan memonton rancangan memasak.
- Banyak rancangan memasak yang boleh kita tonton lebih-lebih lagi dalam bulan puasa ni  ada  Ketuk-ketuk Ramadan, Chef Ammar kalau turn Channel 703, satu channel rancangan memasak.  bukan apa, tengok rancangan memasak ni banyak info berguna, kenapa guna itu, apa sebab guna ini,  kalau begitu begini apa rasa masakan tu dan juga ada cara-cara tertentu yang tak dapat diceritakan  dalam majalah atau buku-buku masakan.

4. Rajin dan berani mencuba.
- Rajin dan berani mencuba resepi-resepi yang ada di blog Cremin Muka ni, banyak resepi masakan  mudah  dan lazat pada hemat aku lah, hehe. Tak payah cuba resepi yang perlu berpuluh bahan yang  penting boleh hilangkan ngilu tangan tu.