Isnin, 29 Jun 2015

Ayam Panggang Portugis

Ingatkan nak buat ayam panggang ala Portugis ni kalau balik kampung nanti.
Resepi ni aku salin dari blog sebelah, bahasa omputih aku melayukan. ada bahan yang tidak boleh guna tu aku ubah suai supaya menikut kehendak syariat. hehe





8 ulas bawang putih, dihancurkan
Jus dari dua biji lemon
80 ml (⅓ cawan) Jus Cranberry atau Jus Anggur (resepi asal guna wain)
1 daun bay 
2 tbsp paprika 
2 tbsp minyak zaitun 
1 ekor ayam bulat


Cara-cara :


Satukan bawang putih, Jus Cranberry atau Jus Anggur, daun bay, serbuk paprika dan minyak dalam pinggan. Belah ayam dari bahagian dada, dan tekan. Lumur atau berus ayam dengan campuran bahan-bahan tadi selama satu jam. Panggang dengan menggunakan arang atau oven.

Sos prti peri

80 ml (⅓ cawan) minyak zaitun
Jus lemon dari 1/2 biji lemon
2 biji cili merah, di cincang halus
1 ulas bawang putih dihancurkan



Cara-cara : 

Satukan kesemua bahan dan perasakan dengan garam.

InsyaAllah lepas aku cuba nanti aku kongsi..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Macam mana post kali ini?

Apakah maksud takaful ?