Rabu, 10 Jun 2015

Gempa Bumi Di Ranau Sabah

Sekali lagi merasa pengalaman gempa bumi, Pestime dulu masa di Penang masa Tsunami tahun 2004. Masa tu aku belajar lagi tapi kali ini time sebok nak buat penutupan Kursus Asas Penolong Penguasa Kastam. Habis satu bangunan asrama bergegar, orang2 di ofis pun lari selamatkan diri, kononnya....

Isteri di rumah siap kol lagi bagi tahu rumah bergegar, bukan rumah saja yang goyang, hampir satu Borneo bergegar dan yang paling penting berita gempa bumi ni menggegarkan satu dunia. Macam-macam cerita keluar.

Dunia sudah mahu sampai kepenghujung, sebelum gempa bumi di Ranau, Nepal terlebih dahulu merasai kejadian ni. Yang tu bukan sebab Orang Putih Bogel, tapi sebab potong lembu banyak-banyak, tak tahu diaorang buat apa.

Gempa bumi, adalah suatu fenomena pergerakan permukaan bumi disebabkan oleh pergerakan yang mengejut di permukaan bumi yang berbatu. Gempa bumi berlaku apabila tenaga yang tersimpan dalam bumi, biasanya di dalam bentuk geseran batu, tiba-tiba terlepas.

Itu puncanya. Tapi kita harus menghormati adat, budaya dan pendapat masyarakat tempatan di sana.
Tak bolehla cakap atau tulis status di FB dengan ayat yang celupar, kan! tak pasal2 orang tu kena tangkap Polis. Banyak lagi benda lain yang boleh di post di FB, kalau tidak mendatangkan kebaikan kepada diri sendiri mungkin untuk orang lain.

Haha.. selesai Post pertama di Blog ni. InsyaAllah ada kelapangan aku tulis lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Macam mana post kali ini?

Apakah maksud takaful ?