Isnin, 15 Jun 2015

Ikan Halikopter..


Ikan ni nama sentifiknya Ostracion cubicus. Name Tag nia ada disebelah kanan, korang tak nampak. hehe. Dalam bahasa aku, Bahasa Bajau, Daing Tabanggak-banggak. 'Daing' tu bermaksud 'Ikan', 'Tabanggak-banggak' tu aku tak tahu dari mana datangnya, maksudnya pun aku tidak tahu. Siap kol Ibu di kampung tanya nama ikan ni.

Baru-baru ni kami mengadakan majlis makan malam peserta kursus di Akmal Sabah. Menu utama ialah SeaFood BBQ. Ikan ini antara hidangan malam tersebut.


Setiap kali ikan orang bertanya nama ikan ni. Memang ramai yang tidak tahu namanya. Antara nama yang femes kita bagi untuk menjawab pertanyan orang ialah "Ikan Helikopter" Aku main hentam jak. Nama lain ikan ini ialah ikan kudu-kudu.

Menyediakan ikan ni kebiasaannya cuma di panggang. Kalau nak rebus pun, rebus dengan air laut baru ada rasa. Kalau rebus denga air biasa mungkin setengah guni garamnya itu pun belum tentu. Kulit ikan ni setebal kira-kira 1 mm.  Tapi jangan lupa buang dahulu organ dalaman. Eh..eh.. 



Inilah keadaan isi ikan ni. Sedap, tebal dan padat. Macam isi chicken drumstick. Sedap cecah dengan sambal kicap atau sambal belacan. Mak aku cakap jangan sesekali dipanggang atau terkena asap pokok Lahunai nanti memabukkan. Mungkin betul juga. Manalah tahu suatau masa dulu ada datok moyang aku yang maut sebab ikan ni dan asap pokok Lahunai. Lahunai ni tubuhan liar. Daunnya harum, orang Jepun selalu gunakan untuk menghentikan pendarahan luka-luka kecil.

Lahunai nama Eupatorium odoratum


Sebenarnya nama Lahuani ni Bahasa Bajau, tapi Search di google "Lahunai" keluar pulak pokok Lahunai ni sebijik. Siap aku Vote lagi untuk dia, harap-harap menang foto contest.
Nama lain pokok ni ialah Pokok Kapal Terbang, Pokok Selaput Tunggal atau Pokok Jerman.







Ikan ni tak mahal sebab tidak ada orang nak beli, diorang tak tahu lagi rasa dan tekstur dagingnya. Tapi kalau berkesempatan datang ke Sabah terutamanya bandar Kota Kinabalu, jangan segan silu hubungi aku, kita boleh test sama-sama, janji ada orang belanja.
O.k la tu, hari ini aku dah belanja dua entri, ni habis pulak idea untuk entri akan datang.
Bye.. see yeah..                 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Macam mana post kali ini?

Apakah maksud takaful ?