Isnin, 15 Jun 2015

Sup Ikan yang Sedap dan Sihat.


Resepi ni bukan sahaja mudah tapi sedap dan menyihatkan. Sapa-sapa yang mahu kurangkan berat badan tu baik dari kalangan lelaki atau perempuan, bolehlah cuba resepi sup ikan ni. Harap jangan jauh sangat dengan jamban! Takut tak sempat duduk hajat dah kesampaian.. haha. Tapi perut tak memulas, jangan bimbang..

Sebenarnya, banyak-banyak jenis masakan, aku sangat suka masak sup. Bermacam-macam resepi sup dalam koleksi. Ada yang paling rumit hingga berbelas-belas bahannya..

Ok! Kita mulakan..

Bahan-bahan;
1) 3 ekor ikan kembung, potong ikut suka. Ikan Tulai, Ikan Tengiri, ikan apa pun boleh yang penting bukan ikan masin atau ikan duyung. hehe

2) Halia 1 inci.
3) Bawang putih 3 ulas.
4) 3 atau 4 biji limau nipis atau limau purut. Diambil jusnya.
5) Daun limau purut 4 helai.
6) 3 liter air.
7) Setengah sudu teh kunyit serbuk kalau guna kunyit hidup setengah inci cukup. Untuk warna jak.
8) Lada hitam 5 biji.
9) Garam dan perasa.

Kalau mahu lebih cantik, boleh tambah 2 biji tomato di belah 4 atau dadu. Lobak dan Cili (buang tangkai dan patah dua jak)

Cara-cara ;
Panaskan air yang tiga liter tu, sambil tunggu air menggelegak, tumbuk halia, bawang putih, kunyit hidup, lada hitam.
Masukkan bahan yang ditumbuk halus tadi, daun limau purut, jus limau, lobak, tomato jika perlu ke dalam air yang menggelegak tu. Tambahkan garam dan perasa.
Masukkan ikan dan biarkan dengan api yang perlahan sehingga ikan betul-betul masak.

Hidangkan bersama nasi panas. Eeemmmm.. Kalau mahu tambah bawang goreng ke atau apa2 eksesori lain boleh jg.. Orang lelaki jangan pulak tambah sport rim atau skirting, maklum la, lelaki macam kita ni, asal eksesori, rim la yang melekat di kepala tu.. haha

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Macam mana post kali ini?

Apakah maksud takaful ?