Selasa, 7 Julai 2015

2 perkara yang mesti dilakukan pada malam Lailatuqadar selain solat sunat dan membaca Al-quran

Kebiasaannya menjelang 10 malam terakhir kita akan persiapkan diri dan masa untuk mendapatkan malam lailatulqadar. Malam yang lebih baik dari 1000 bulan. Malam yang mana malakiat dan roh turun untuk mengatur urusan. Malam yang sejahter sehingga terbitnya fajar.

Antara amalan-amalan yang disunatkan berqiamulail iaitu menghidupkan malam dengan bacaan ayat-ayat al-quran, solat sunat taubat, solat sunat tasbih, solat sunat hajat dan berwirid.

Sabda Baginda SAW: “Sesiapa yang melakukan qiamullail pada Ramadhan kerana keimanan dan mengharapkan pahala akan diampunkan dosa-dosanya yang lalu.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
Tapi kesilapan kita ialah, 10 malam terakhir itu kita penuhi dengan membaca al-quran dan melakukan solat-solat sunat dan terlupa bahawa ada ibadah-ibadah kecil yang perlu kita lakukan supaya tidak sia-sia amalan kita sepanjnag malam Lailatulqadar.

Berikut adalah amalan yang patut kita lakukan :
1. Memohon maaf dan memaafkan orang lain.
- Seperti yang kita tahu, berbuat kebaikan di bulan Ramadan pahala akan dilipat gandakan jadi sudah pasti pahala memohon maaf dan memaafkna orang lain juga dilipat gandakan dan bermaafan adalah baik dilakukan di bulan Ramadan berbanding Syawal.
Dari Salman Al-Farisi ra. berkata : Rasulullah saw. memberi khutbah kepada kami di hari akhir dari bulan Sya’ban dan bersabda : “Hai sekalian manusia akan datang bulan yang agung (Ramadhan) yaitu bulan yang penuh berkah di dalamnya. Dalam bulan itu ada malam yang mulia (lailatul qadr)yang lebih utama dari pada seribu bulan. Allah telah mewajibkan puasa di bulan itu, dan shalat tarawih di malamnya sebagai ibadah sunah. Barang siapa yang melakukan kebaikan (ibadah sunah) di bulan itu pahalanya seperti melakukan ibadah wajib dibanding bulan yang lainnya. Dan barang siapa melakukan kewajiban di dalamnya, maka pahalanya seperti melakukan 70 kewajiban dibanding bulan lainnya. Bulan Ramadhan adalah bulan ditambahnya rizki orang mukmin, bulan di awalnya menjadi rahmat, di tengahnya menjadi ampunan dan di akhirnya merupakan kebebasan dari neraka.(HR. Ibnu Huzaimah)
- Sekiranya kita banyak beribadah tapi dalam masa yang sama banyak melakukan kesalahan kepada orang lain, dosa kepada orang lain menyababkan doa dan pahala kita tidak sampai kepada Allah.

2. Beristigfar.
-Istgfar juga termasuk zikir. Memohon ampun kepada Allah adalah perlu. Bahkan turutan solat sunat semasa qiamullail sebaiknya adalah seperti berikut :

a) Solat sunat Taubat - Hamba perlu bertaubat dan memohon ampun akan dosa-dosanya yang telah lalu mahupun yang akan datang.

Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada surga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa (QS. Ali Imran : 133)

b) Solat sunat Tasbih - Selepas bertaubat dan berharap agar dosa-dosa diampuni, hamba perlu memuji Allah Tuhan semseta alam dengan sebaik-baik cara dan sebaik-baik kalimah pujian. 

c) Solat sunat Hajat - Setelah membersihkan diri dari dosa dan memuji Allah dengan harapan agar Allah akan sayang dan mendekati sang hamba, hamba perlu meminta hajat dari Allah (sekurag-kurangnya sebagai tanda merendah diri) dengan sebaik-baik cara. Antara hajat ialah memohon agar hati hamba sentiasa dipelihara-Nya daripada dipesongkan kearah kejahilan dan memohon agar dikurniakan Syurga.
Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk Neraka Jahannam dalam keadaan hina.
Surah AlMu’min. Ayat 60.


Semoga kita diberi kesempatan merebut peluang malam Lailatulqadar dengan penuh khusyuk dan tawaduk.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Macam mana post kali ini?

Apakah maksud takaful ?