Selasa, 22 September 2015

Kaki XPDC, jom menelusuri puncak Gunung Alab Tambunan, Sabah.


Sub-Stesen Gunung Alab, Tambunan, Sabah
     Semenjak bertugas di AKMAL Sabah, tempat ni sudah macam kampung ke dua bagi kami. Hampir setiap sudut kami boleh ceritakan tentang tempat ini. Jika anda ingin mencuba tempat baru untuk berekreasi bersama keluarga, mungkin Gunung Alab adalah tempat yang sesuai. Di sini pun ada Chalet yang boleh disewa dengan kadar yang berpatutan.

Laluan ke Sub-Stesen Gunung Alab
Di Kawasan tapak perkemahan ini terdapat taman orked. Bermacam-macam tumbuhan orked ada di sini. Periuk kera pelbagai saiz juga terdapat di sini.

Suhu ni sini agak extrem jugak lah.. Siang 24 'C kalau malam boleh mencecah 13'C time musim hijan.

Daripada Sub-Stesen ni, ke puncak Gunung Minduk Sirung sejauh 8.5 KM dari sini dan di hujung trail sejauh 12 KM ini terdapat air terjun Mahua. Perjalanan merentas laluan berbukit, curan dan landai ini biasanya mengambil satu hari setengah bergantung dengan tahap kecergasan dan kita akan meniti disepanjang puncak Gunung Alab dan Minduk Sirung.
Laluan Mula


Poin merah adalah Sub-Stesen Gunung Alab dan Waterfall Mahua adalah poin terakhir.
Sepanjang perjalanan, nikmat yang tidak terhingga akan dirasai. Mata disajikan dengan keindahan alam ciptaan Allah, Hidung menghela udara yang sangat nyaman dan bersih lagi dingin serta telinga pula berasa sunyi dari hingar bingar kota lalu digantikan dengan bunyi alam yang mengasyikkan. 
Laluan di Km 6
laluan menuju puncak
Pokok ni sebesar 12 pemeluk orang dewasa
Banjaran Crocker, pemandangan dari Puncak Gunung Alab.

Puncak Gunung Minduk Sirung
Kabus sepanjang laluan mendaki ke Sub-Stesen Gunung Alab.

Air Terjun Mahua

Mungkin sesetangah dari kita terutama orang Sabah sendiri masih tidak tahu akan kewujudan tempat ini kerana aku juga terkejut sewaktu kali pertama merentasi laluan ini.




1 ulasan:

  1. Assalamualaikum tuan, boleh kongsi no yg boleh dihubungi utk hiking Di sini?

    BalasPadam

Macam mana post kali ini?

Apakah maksud takaful ?