BAHASA MELAYU PENGURUSAN : Hiburan dan seni bahasa
Artikel di bawah merupakan hasil tugasan kami juga pada semseter satu dahulu untuk subjek bahasa melayu pengurusan. Yang ini pun edisi draft juga.
Pengenalan
Tugasan ini akan
menerangkan hubungan antara hiburan dan bahasa. Kedua-dua elemen ini sangat penting
dalam kehidupan bersosial. Bahasa sebagai medium utama perhubungan sementara
hiburan pula adalah sebahagian daripada aktiviti seharian bahkan hiburan juga
memainkan peranan penting dalam mencorakkan sesuatu budaya dan kaum. Sebagai contoh
seni persembahan Opera Cina Yi Sing di Kucing, Sarawak. Hiburan ini menjadi medium
untuk menyampaikan masej. Foo Boon Seng (2007).
Terdapat berbagai-bagai
corak bahasa, gaya menuturkan dan fungsi-fungsinya. Keadaan bahasa yang sangat
fleksibel iaitu berubah mengikut keadaan dan situasi sekali gus dapat
mencorakkan dan mempelbagaikan jenis-jenis hiburan.
“Bunga Teratai
berkembang mekar,
Harumnya sampai kemuara
sungai
Bangsa tumbang tiada berakar
Hiburan tenggelam tidak
terungkai”
Difinisi Bahasa
Menurut Kamus
Dewan Edisi Keempat (2005) bahasa bermaksud sistem lambang bunyi suara yang
dipakai sebagai alat perhubungan dalam lingkungan satu kelompok manusia. Tetapi
bahasa bukan semata-mata bermaksud lambang bunyi suara. Maksud bahasa
dihuraikan dan digambarkan secara terperinci dalam kamus dewan seperti contoh
bahasa tubuh iaitu cara berkomunikasi melalui gaya duduk, berjalan, mimik muka
dan sebagainya. Bahasa juga menggambarkan keadaan sesuatu seperti ‘angin
sepoi-sepoi bahasa’ bermaksud angin yang bertiup lemah lembut.
Menurut Keraf
dalam Smarapradhipa (2005:1) memberikan dua makna bahasa. Pertama berupa simbol
bunyi yang dihasilkan oleh alat ucap manusia dan kedua, bahasa adalah system
komunikasi yang mempergunakan simbol-simbol Vokal (bunyi ujaran) yang bersifat
perantara untuk membentuk bunyi bahasa.
Menurut Owen
dalam Setiawan(2006:1). Bahasa dapat didefinesikan sebagai kod yang diterima secara social atau sistem
konvensional untuk menampaikan konsep melalui penggunaan simbol-simbol yang
dikehendaki dan kombinasi simbol-simbol yang diatur oleh ketentuan.
Walija (1996:4)
Menyatakan bahasa ialah komunikasi yang paling lengkap dan efektif untuk
menyampaikan idea, pesan, maksud, perasaan dan pendapat kepada orang lain.
Pendapat lain tentang difinisi bahasa ialah Syamsyddin (1986:2). Memberi dua
makna bahasa. Pertama, bahasa ralah alat untuk membentuk pikiran dan perasaan,
keinginnan dan perbuatan-perbuatan. Kedua, bahasa adalah tanda yang jelas dari
keperibadian yang baik mahupun yang buruk yang dapat menggambarkan keadaan
suatu bangsa dan budi kemanusiaan.
Setiap difinisi
bahasa tidak lari dari dua konteks yang paling asas iaitu bunyi dan simbol.
Kedua-dua teras ini akan melahirkan gaya komunikasi yang hebat sehingga dapat
menunjukkan perasaan dan keadaan.
Bahasa tanpa
bunyi akan diwakili oleh simbol-simbol seperti zaman Mesir Kuno dan Zaman Batu
serta cara komunikasi orang bisu. Bahasa beserta bunyi simbol lebih mudah
difahami dan kemahiran berbahasa sentiasa berkembang mengikut kemajuan sesuatu
tamadun. Bahasa adalah alat untuk menerangkan maksud dan tujuan, pandangan
serta idea. Penggabungan lambang-lambang bunyi dapat mewujudkan makna-makna tertentu
dan penturannya menjadi identiti sesuatu bahasa yang dituturkan oleh suatau
bangsa.
Jenis-jenis Bahasa
Bahasa Lisan – Bahasa yang dituturkan
dengan menggerakkan kedua bibir dan lidah. Lisan juga bererti lidah. Bahasa
Lidah atau bahasa yang dituturkan tanpa tulisan. Kamus Dewan Edisi Ke Empat.
Bahasa tulisan. Tulis bermaksud melahirkan perasaan, fikiran
dan lain-lain dengan catatan yang memakai huruf seperti membuat surat dan
mengarang. Kamus Dewan Edisi Ke Empat. Bahasa tulisan ialah komunikasi yang
menggunakan catatan.
Bahasa Pengatucaraan. Teknik komunikasi piawai untuk
menjelaskan arahan kepada komputer.
Bahasa batin. Komunikasi secara langsung dengan diri sendiri
menggunakan isi hati termasuk juga telepati iaitu perhubungan antara fikiran
dan perasaan secara langsung antara minda seseorang dengan seorang yang lain
tanpa melalui deria yang biasa.
Fungsi
Bahasa
Bahasa berperanan sebagai alat perhubungan sesama manusia
samada rasmi atau tidak rasmi. Bahasa juga merupakan alat perhubungan fikiran
sesama manusia. Pertukaran maklumat boleh terjadi akibat tindak balas fikiran
dan otak. Oleh itu, setiap individu dapat berinteraksi sesame sendiri atau
dengan kelompok yang lain lalu menjadi sebuah masyarakat yang lebih luas bentuk
perhubungannya.
Apabila kita berhubung, lazimnya kita akan bersama seorang
individu atau kumpulan individu. Berbicara pula boleh berlakuu antara kita
dengan diri sendiri atau dengan orang lain. Maka kitaran komunikasi yang yang
lengkap perlu ada jalinan antara penutur dengan pendengar, penulis dengan
pembaca atau khalayak.
Hiburan
Hiburan ialah peristiwa, persembahan atau kegiatan yang rancang
untuk memberi nikmat kepada penonton, pembaca dan pengguna. Wikipedia. Hiburan ialah suatu perbuatan untuk
menghiburkan begi tujuan menyenangkan dan mententeram hati. Kamus Dewan Edisi
Ke Empat.
Hiburan dan
reakreasi adalah seiringan. Reakreasi adalah pelengkap kepada hiburan dan
begitu juga sebaliknya cuma reakreasi ini antara pelaku dan bahan hiburan sahaja
sementara hiburan antara penonton dengan pembekal hiburan.
Fungsi Hiburan
Berhibur pada
dasarnya ialah aktiviti manusia untuk menyenagkan hati, memperolehi keseronokan
serta rasa bahagia. Hiburan sangat luas dan bergantung kepada keperibadian
seseorang kerana cara untuk berhibur adalah berbeza bagi sesetengah orang. Dari
sudut agama, hiburan untuk menyenangkan hati ialah dengan melakukan
amalan-amalan kerohanian. Walaupun amalan kerohanian tidak ada muzik, lagu dan
tarian tetapi disebabkan amalan keagamaan ini boleh menenangkan hati bagi
sesetengah hiburan, maka itu juga dipanggil hiburan. Oleh itu, hiburan bukan
sahaja aktiviti yang berorentasikan muzik dan tarian semata tetapi sangat luas
kepenggunaannya.
Terdapat banyak
jenis hiburan antaranya hiburan yang menggunakan muzik dan tarian, hiburan yang
menggunakan intonasi suara semata, hiburan berbentuk visual dan hiburan
berbentuk tulisan serta hiburan berbentuk permainan. Hiburan jenis permainan
adalah kelas hiburan yang paling banyak.
Hiburan pula
terbahagi kepada dua iaitu hiburan klasik dan hiburan moden. Hiburan Klasik
seperti Opera disampaikan berserta gerakkan tarian dan alunan muzik dan
kebiasaannya hiburan juga menjadi wadah menyampakan masej kepercayaan
masing-masing seperti pengisahan dewa dewi dan tuhan-tuhan. Sarkas juga antar
hiburan klasik iaitu pertunjukkan akrobat, badut dan haiwan terlatih. Hiburan
moden pula merujuk kepada peralatan dan gaya hiburan yang lebih maju dan sangat
luas ruang lingkupnya contohnya animasi, majalah-majalah dan aktiviti menembak.
Penggunaan
bahasa dalam hiburan dan hubunagan antara kedua-duanya
Seperti yang
diterangkan diawal perbincangan tadi, bahasa ialah simbol bunyi untuk
berkomunikasi dan berinteraksi sementara hiburan pula ialah aktiviti yang
dirancang untuk menghibukan hati, untuk melahirkan rasa gembira dan tenang.
Setiap hiburan
masing-masing dengan gaya bahasa tersendiri. Setiap hiburan diwakili oleh sifat
gerakkan seperti lincah atau perlahan ganas atau mesra. Kebiasaannya penggunaan
gaya bahasa dan intonasi perlu seiring dengan sifat gerakkan tadi. Majalah
hiburan juga berbeza gaya penulisan bahasanya, ada yang menggunakan bahasa yang
piawai ada juga yang menggunakan bahasa pasar atau dialek tempatan bergantung
kepada apa jenis maklumat dan golongan sasaran pembaca majalah tersebut.
Hiburan
berasaskan suara seperti menanyi dan lawak jenaka sangat menitik beratkan
intonasi dan gaya bahasa agar penonton terkesan dengan setiap ungkapan.
Perasaan pilu dalam bait-bait lagu kebiasaannya dilafazkan dengan penuh sayu
dan intonasi suara yang agak perlahan. Lawak jenaka tidak boleh perpegang
kepada peraturan bahasa yang piawai semat-mata kerana ada ketikanya bahasa
dicampur adukkan untuk memberi kesan yang kelakar agar berjaya menghiburkan
penonton. Lawak jenaka biasanya akan menyumbang kepada kerosakkan bahasa. Lawak
jenaka juga adalah hiburan yang pelbagai. Pada tahun 1920 an filem bisu yang
dipelopori oleh Sir Charlie Chaplin si misai kontot, menggunakan bahasa tubuh
dan mimik muka untuk menggerakkan filemnya. Pada tahun 1980 an, sitkom komedi
yang dibintangi oleh Sir Rowan Atkinson berjudul Mr. Bean menggunakan bahasa
bunyi yang tidak difahami. Namun nada bunyi yang dihasilkan juga dapat
menerbitkan keadaan lucu bahkan bunyi yang dihasilkan oleh beliau sudah cukup
melucukan.
Antara yang
sering bergandingan dalam menyampaikan cerita dengan visual atau pementasan
ialah mimik muka atau gerakan tubuh dan intonasi suara. Pada kebiasaannya
ketiga-tiga elemen ini tidak dapat dipisahkan agar hiburan dapat disampaikan
dengan baik. Dalam keadaan tertentu bahasa dan intones boleh berubah sifat
boleh jadi tona suara ada yang lembut, sederhana dan kasar.
Hiburan dangan
bahasa tulisan pula memerlukan imaginasi dan perlu mengenal tanda baca yang
digunakan agar masej dapat diterima dengan berkesan. Sebagai contoh tanda seru
(!). Ayat yang mengandungi tanda ini menjadikan nada suara meninggi dan keras.
Perhatikan perbualan menerusi telefon di bawah.
Lalaki : Hello!.. Tolong, isteri saya nak
bersalin!
Jururawat : Sila
bertenang.. Ini anaknya yang pertama ke?
Lelaki : Apalah
punya bangang.. Ini laki dialah!
Jururawat :
Erkkk…
Jika cerita ini
dibacakan kepada khalayak dengan menyebut kata “Hello!” menggunakan nada suara
yang rendah, penonton tidak akan faham samada lelaki dalam dialog di atas bersuara
tinggi atau tidak. Merendahkan suara semasa menyebut perkataan “Hello!”
menggambarkan bahawa lelaki dalam dialog tersebut dalam keadaan yang tenang.
Banyak cara
penggunaan ayat di atas walaupun ceritanya sangat pendek seperti “Sila
bertenag”. Ayat yang menunjukkan kesopanan dan ayat “Apalah punya bangang”.
Walaupun bahasa kesat bukanlah yang terbaik untuk disajikan kepada pembaca,
tapi untuk mendramatikkan cerita penggunaan ayat harus melangkau sempadan
kesantunan bahasa.
Dalam linguistik
terutama Bahasa Malaysia, ada beberapa laras bahasa yang akan digunakan
bergantung kepada skop bidang yang ditulis. Laras bahasa bermaksud penggunaan
bahasa menurut bidang penggunaannya. Asmah Hj. Omar (1984). Laras bahas juga
bermaksud variasi bahasa berdasarkan penggunaannya seperti bahasa klasik,
bahasa istana dan bahasa sains. Kamus Dewan Edisi Keempat.
Hiburan tidak
tertakluk kepada mana-mana laras bahasa dan tiada laras bahasa yang khusus
untuk hiburan akan tetapi laras bahasa yang sesuai perlu digunakan berdasarkan
konsep hiburan yang akan kita sampaikan kepada penonon, pendengar atau pembaca.
Laras Bahasa Klasik untuk cerita klasik, laras Bahasa Sains untuk cerita sains fiction, laras Bahasa Agama untuk cerita
berunsur agama dan sebagainya. Jadi, hiburan secara tidak langsung mengindahkan
bahasa dengan penggunaan laras bahasa yang sesuai dan pelbagai.
Hiburan juga
adalah medium untuk sesuatu bangsa itu melangkaui sempadan politik atau negara.
Contohnya persembahan Dato’ Siti Nurhaliza di pentas Royal Albert Hall, London. Penghibur tersohor tanah air ini telah
menyampaikan lagu-lagunya dalam Bahasa Malaysia maka secara tidak langsung beliau
telah berjaya membawa identiti Bangsa Malaysia ke persada antarabangsa.
Selain laras
bahasa, gaya penulisan dan jenis hiburan, suara juga memainkan perenanan yang
penting. Suara adalah perantara untuk menyampaikan hiburan dengan lebih
berkesan. Hal ini tidak bermaksud bahawa seseorang yang mempunyai suara yang
lunak merdu sahaja yang layak menjadi penghibur dan sebaliknya tetapi hiburan
juga berada dalam lingkungan seni. Seni adalah sesuatu yang abstrak, ada seni
yang tidak dapat dibentuk dengan tangan. Dato’ Ramli Sarip memiliki suara yang
garau sementara Dato’ Jamal Abdillah memiliki kemantapan vokal yang luar biasa.
Perbezaan suara antar kedua penyanyi ini tidak menghalang mereka untuk menjadi
penghibur. Setiap mereka masng-masing memiliki pendengar dan peminat. Itulah
yang menunjukkan kejayaan mereka sebagai penghibur. Cuma suara yang baik
biasanya akan menuturkan kata dalam bahasa dengan baik dan jelas.
Penutup
Hiburan telah
wujud dalam setiap tamadun manusia. Opera mula wujud di Itali sekitar 1600 tahu
lalu. Seni berpantun dan bersyair dalam masyarakat melayu juga telah wujud.
Masyarakat yang bertamadun mempunyai bahasa yang tersendiri sekali gus melambangkan
perkembangan intelektual seuatu bangsa dalam tamabun tersebut.
Bahasa mampu
menutupi jurang perbezaan dalam sesebuah masyarakat dan mampu menjenamakan sesuatu
bangsa. Bahasa boleh menjadi kaku jika bidang sosial manusia terbatas kepada
satu atau dua aktiviti sahaja dalam kehidupan seharian. Pentingnya percambahan
ilmu berbahasa ialah untuk menjadikan masyarakat kita hidup dan mempunyai daya
fikiran yang kreatif.
Hiburan pula
telah melahirkan gaya berbahasa yang pelbagai disamping menjadi wadah untuk
menyampaikan seni dan cara hidup tradisional kepada generasi moden. Pantun dan
adalah gaya pertuturan Melayu lama untuk menyampaikan makluman dan berinteraksi
sesama manusia sementara Gurindam dan Seloka adalah contoh hiburan zaman silam.
Tanpa dunia hiburan kita hanya akan mengetahui akan kewujudan seni berbahasa
seperti ini namun untuk mempraktikkannya agak mustahil di zaman moden kerana
masyarakat sekarang perlu kepada pencernaan maklumat dengan pantas. Maka
hiburan ada kalanya diumpamakan seperti stor iaitu untuk menyimpan
barang-barang lama dan antik kerana lama tidak bermakna using dan boleh jadi
membuang sesuatu yang lama boleh mendatangkan kerugian kepada masyarakat akan
datang.
Namun, dunia
hiburan juga banyak mendatangkan kesan buruk kepada bahasa terutamanya kepada
Bahasa Kebangsaan. Sifat hiburan yang tidak terbatas mampu merosakkan bahasa
seperti isu Bahasa Rojak yang mencampur adukkan Bahasa Kebangsaan dengan bahasa
asing seperti mencampurkan Bahasa Malaysia dengan Bahasa Inggeris contohnya “I
tak mahu” dan Bahasa Malaysia dengan Bahasa Cina “Talak mahu O”. Tapi jika
diadakan sekatan untuk penggunaan bahasa seperti itu maka satu sifat dalam
hiburan telah ditinggalkan dan sedikit sebanyak menjadi faktor kegagalan untuk penyampaian
suatu hiburan.
Hiburan tidak
akan dapat disampaikan tanpa bahasa dan bahasa yang digunakan perlulah sesuai
dengan jenis hiburan. Kesempurnaan hiburan tidak terletak pada kesempurnaan bahasa
baik bahasa pertuturan mahupun bahasa tulisan bahkan ada sesetengah hiburan
yang menggunakan bahasa tubuh dan bahasa isyarat yang tidak berbunyi tapi mampu
menyajikan hiburan yang berkuaiti. Hiburan akan tetap disampaikan dan boleh
diterima selagi ada pancaindera begitu juga dengan bahasa yang boleh
disampaikan dengan dengan pelbagai cara, dialek dan laras bahasa. Sesetengah hiburan menuntut untuk menggunakan
sesuatu laras bahasa, dialek dan cara penyampaian yang khusus dan tidak perlu
untuk penyeragaman asalkan dapat memenuhi kehendak penonton dan penghibur dapat
melaksanakan tugas sebagai penghibur.
Rujukan :
1. Gelutan
zaman : satu dokumentari mengenai persatuan Opera Cina Yi Sing di Kucing, Sarawak.
Foo Boon Seng UniMas (2007).
2.
Kamus
Dewan Edidi Keempat
3.
Hiburan-Wikipedia/http://ms.wikipedia.org.
4.
https://ms.wikipedia.org/wiki/Bahasa_pengaturcaraan
5.
Bahasa
iklan perniagaan : Satu kajian bahasa retorik. Asmah hj. Omar (1984)
Ulasan
Catat Ulasan
Macam mana post kali ini?