Ahad, 21 Februari 2016

Sup sayur daging

Macam lama sangat tidak update pasal resepi ni. Bukan malas masak tapi, malas buka blog lagi pun ada banyak kerja mau buat lagi. Jadi alang-alang aku update blog- blog lain, aku update lagi juga la resepi di sini. Blog-blog lain tu ialah Blog Persatuan Penjaga Jentera Elektrik Sabah dan Blog PJJ UUM yang kena block baru-baru ni oleh Blogger.com .


Banyak entri dalam blog PJJ UUM tu aku masukkan dalam blog ni. Kalau Blogger sekat lagi, sekat la sampai kiamat.. hehe. 

Terima kasih juga kepada yang sudi like page Resepi Dari Sabah walaupun page tu tidak sepopular page lain, tapi terharu juga tiap notification bagi tau ada orang like. Hulu..

Sudah.. sudah.. jangan dramatik sangat.. 

Resepi kali ini Sup Sayur Daging. Mudah, bahan pun sikit jak. Daging ni daging dimasak semalam tapi ada baki lagi. Biasanya, kalau lauk yang tak habis, aku cuci dengan air panas dan simpan dalam peti ais.

Bahan-bahan.
1. 500 g isi daging.
2. 2.5 liter Stok ikan bilis.
3. 1.5 inci halia besar ibu jari.
4. 4 biji tomato sederhana besar.
5. 1 biji Bawang besar.
6. Bebola ikan atau fish cake.
7. Sayur campur terdiri daripada Kobis, Lobak merah, Brokoli.
8. 1 sudu makan Lada sulah.

Mula-mula sekali, buat stok ikan bilis :

Segenggam ikan bilis direbus dalam  air panas kira-kira 2.5 liter bersama 3 ulas Bawang putih dan 10 biji lada hitam. Bila sudah mendidih, tapis dan ambil air rebusan. Ikan bilis tu jangan buang pulak, boleh buat cucur ikan bilis..Stok ikan bilis ni adalah asas bagi kebanyakan masakan Korea. Tapi orang Korea kalau buat stok ikan bilis mesti ada rumpai laut. 

Stok ikan bilis siap! 
Seterusnya, masukkan bahan-bahan di atas. Tapi ingat! Mana yang besar tu potong-potong la jadi kecik.


Tu la hasilnya. Kalau ada sambal belacan tak kiralah sambal nyonya ka, sambal nyanyuk ka atau sambal belacan versi Jawa atau sambal belacan yg kita buat selalu, masukkan dalam mangkuk time makan nanti. Rasanya pasti meletup-letup.. hehe

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Macam mana post kali ini?

Apakah maksud takaful ?