Dropshipping : Apa yang anda perlu tahu. BAB 2
Memilih pembekal
Sebelum mencari pembekal,
sangatlah penting untuk mengetahui bagaimana membezakan pemborong yang sah atau
peruncit-peruncit yang menyamar sebagai pemborong. Pemborong sebenar biasanya
akan manawarkan harga yang jauh lebih murah berbanding peruncit.
Peniaga harus berurusan terus dengan pembekal untuk mendapatkan harga yang kompetitif dan boleh menjana keuntungan yang lumayan. Contohnya whizet.com yang menawarkan potongan harga sehingga 40% kepada peniaga.
Rajah 2: Harga jubah muslimah di whizet.com
Pembekal
tersebut juga mencadangkan harga runcit kepada peniaga contohnya sepasang jubah
muslimah berharga RM 106.00. Harga
borong untuk peruncit adalah RM 53.00
dengan keuntungan sehingga 40% bagi
setiap jubah muslimah yang dijual. Pasti inilah bahagian yang ditunggu-tunggu
pembaca. Harap bersabar dan teruskan pembacaan.
(Anda boleh menjadi agen kepada whizet.com dengan hanya sedikit kerja pendaftaran yang sangat mudah dan anda boleh berniaga dengan serta merta.)
(Anda boleh menjadi agen kepada whizet.com dengan hanya sedikit kerja pendaftaran yang sangat mudah dan anda boleh berniaga dengan serta merta.)
Bagaimana menilai
pemborong dropshipping palsu
Bergantung kepada di mana anda
mencari, boleh jadi anda akan menemui mencari sejumlah besar pemborong
"palsu". Kerana pemborong sah secara tradisi miskin dari segi
pemasaran dan cenderung untuk bersembunyi. Ini menyebabkan pemborong palsu
mengambik kesempatan. Kebiasaannya hanya orang tengah sahaja biasanya muncul
dalam pencarian anda. Oleh itu, anda perlu berhati-hati takut nanti bukan
sahaja barang yang dipesan tidak sampai, tetapi duit juga melayang begitu
sahaja dan seterusnya memburukkan riputasi anda sebagai peniaga.
Taktik berikut akan
membantu anda membezakan antara pembekal sah atau palsu :
Mereka Meminta Bayaran Berterusan - Pemborong sah tidak mengenakan kepada
pelanggan mereka bayaran bulanan bagi mendapatkan hak istimewa untuk menjalankan
perniagaan dan pesanan daripada mereka. Jika pembekal meminta keahlian atau
perkhidmatan berbentuk bayaran bulanan, ia mungkin bukan pemborong yang sah.
Sangatlah penting
untuk membezakan antara pembekal dan direktori pembekal. Direktori pembekal (akan
membincangkan kemudian) adalah direktori untuk pembekal borong mengatur jenis
produk atau pasaran dan menapis untuk memastikan pembekal adalah sah.
Kebanyakan direktori akan mengenakan bayaran sama ada secara one off atau berterusan. Jadi anda tidak
harus menganggap direktori itu sebagai pembekal tidak sah.
Mereka Menjual Terus Kepada Awam - Untuk mendapatkan harga borong
yang sebenar anda mungkin diminta untuk melangkapkan borang akuan untuk
membuktikan anda peniaga yang sah sebelum membuat pesanan pertama anda.
Mana-mana pembekal borong yang menawarkan produk kepada umum pada "harga
borong" ianya bermaksud harga runcit untuk pengguna. Tetapi anda perlu
membayar yuran dropshipping untuk
meneruskan urus niaga dan ini adalah perkara biasa yang dihadapi oleh peniaga.
Bayaran Pre-Oder - Ramai Dropshoppers akan mengenakan bayaran untuk setiap pesanan antara RM 5 hinggga RM 10 atau lebih, bergantung kepada kerumitan urusan penghantaran barang. Perkara ini adalah standard dalam industri ini, kerana kos pembungkusan dan penghantaran secara individu adalah lebih tinggi berbanding penghantaran pesanan secara pukal.
Saiz pesanan minima - Sesetengah pemborong akan menetapkan saiz pesasnan minima untuk permulaan iaitu jumlah terendah yang perlu dibeli untuk pesanan pertama anda. Mereka melakukan ini untuk menapis peniaga yang tidak bersungguh-sungguh dan mungkin hanya akan membuang masa. Oleh itu, pembekal menetapkan pembelian minima bagi mewijudkan kridit dengan mereka. Selain itu, anda juga akan mendapat tawaran harga yang rendah.
Bayaran Pre-Oder - Ramai Dropshoppers akan mengenakan bayaran untuk setiap pesanan antara RM 5 hinggga RM 10 atau lebih, bergantung kepada kerumitan urusan penghantaran barang. Perkara ini adalah standard dalam industri ini, kerana kos pembungkusan dan penghantaran secara individu adalah lebih tinggi berbanding penghantaran pesanan secara pukal.
Saiz pesanan minima - Sesetengah pemborong akan menetapkan saiz pesasnan minima untuk permulaan iaitu jumlah terendah yang perlu dibeli untuk pesanan pertama anda. Mereka melakukan ini untuk menapis peniaga yang tidak bersungguh-sungguh dan mungkin hanya akan membuang masa. Oleh itu, pembekal menetapkan pembelian minima bagi mewijudkan kridit dengan mereka. Selain itu, anda juga akan mendapat tawaran harga yang rendah.
Mencari pembekal
Mungkin
anda telah dapat melihat penipuan-penipuan yang mungkin akan anda hadapi dalam
urus niaga sebenar. Kini tiba masa untuk mencari pembekal- pembekal. Anda boleh
menggunakan beberapa stratigi uang berbeza, sesetengahnya ada yang berkesan dan
ada yang kurang berkesan. Kaedah-kaedah yang disenaraikan dibawah adalah berdasarkan keberkesanan dan juga keutamaan.
Kaedah pertama adalah kaedah yang paling digemari.
Hubungi pembuat
Ini
merupakan kaedah yang sering dilakukan untuk mencari pembekal. Jika anda tahu
produk yang anda ingin jual, hubungi pembuat untuk bertanyakan senarai
pembekal-pembekal mereka kemudian anda boleh menghubungi pembekal-pembekal
tersebut untuk memastikan samada mereka boleh buat dropship dan juga untuk
mengetahui bagaimana membuka akaun bersama mereka.
Kebanyakkan
pemborong memborong beranika produk daripada pengilang atau pembuat. Stratigi
ini akan membolehkan anda membuat pilihan sumber produk berdasarkan kajian
pasaran anda. Selepas membuat beberapa panggilan kepada pembuat yang menguasai
pasaran dan seterusnya dengan pantas anda akan dapat mengenal pasti penggudang
terbesar dalam pasaran.
Menggunakan carian di
google
2. Jangan menilai melalui website – Disebabkan pembekal
tidak mementingkan promosi dan pemasaran, kebanyakkan reka bentuk website
mereka seperti kebiasaan website sekitar 90an. Tetapi terdapat juga pembekal
yang sangat menitik beratkan reka bentuk
3. Gunakan kata kunci carian
yang pelbagai – Pembekal tidak melakukan SEO sebaiknya
untuk membolehkan anda mencari mereka. Jadi anda mungkin perlu mencuba beberapa
lata lunci carian. Jangan hanya membuat carian “Pembekal [produk]”. Cuba
pelbagaikan carian sama ada dalam Bahasa Melayu atau English seperti
“warehouse”, “distributer”, “reseller” dan sebagainya.
Memesan barangan dari
pesaing
Menghadiri Pameran
Perniagaan
Menggunakan carian di
google
Menggunakan
carian di google untuk mencari pembekal berkualiti tinggi, tetapi ada beberapa
perkara yang perlu dipatuhi :
1. Anda perlu mencari secara
menyeluruh – Pembekal sangat tidak mengendahkan
pemasaran dan promosi dan sudah pasti keputusan carian tidak di kedudukan
teratas dalam carian untuk “Pembekal untuk produk X”. Oleh itu, anda perlu
membuat BANYAK carian untuk mendapat keputusan carian yang baik kerana website
pembekal sangat jauh mungkin sehingga nombor ke 80 dan seterusnya.
1. dan sistem website mereka kerana kepekaan mereka kepada pemasaran dalam
talian.
Memesan barangan dari
pesaing
Jika
anda mengalami kesukaran untuk mencari pembekal, anda boleh menggunakan kaedah
lama iaitu memesan barangan dari pesaing anda. Bagaimana? Cari pesaing
dropshipping dan pesan dengan kuantiti kecil dengan syarikat tersebut. Apabila
anda menerima pensanan anda, Google return
address (alamat pemulangan barangan jika barang yang diterima adalah salah)
untuk mencari pembekal sebenar barnagan tersebut. Boleh jadi itu adalah
pembekal yang patut anda hubungi.
Ini
adalah kaedah yang pernah penulis dengar namun tidak pernah diaplikasikan
memandangkan kaedah-kaedah lain juga berkesan.Jika anda masih tidak bapat
mencari pembekal berdasarkan kaedah-kaedah di atas, mungkin termasuk alasan
seperti pasaran yang kecil, bekalan tidak mencukupi dan sebagainya, mungkin
teknik ini boleh diguanakan.
Menghadiri Pameran
Perniagaan
Pameran
perniagaan membolehkan anda berhubung dengan kebayakkan pembuat dan pembekal.
Ianya adalah langkah yang baik untuk mencari kenalan dan membuat kajian produk
dan meninjau pembekal secara langsung. Kaedah ini hanya berkesan jika anda
telah menentukan niche[1] (Wanger, n.d.) atau produk dan tidak semestinya munasabah
untuk semua. Tetapi jika anda punya masa da wang untuk menghadiri, ianya satu
langkah bijak untuk mengetahui pembuat-pembuat dan pembakal-pembakal dalam
sebuah industri.
Direktori
Salah
satu soalan yang basa ditanyakan oleh bakal-bakal penaga dalalm talian ialah,
Mengapa harus membayar direktori pembekal?
Direktori
pembekal merupakan pangkalan data pembekal yang disusun oleh mengikut pasaran, niche atau produk. Kebanyakkan pekerja direktori
melalukan tapisan bagi memastikan pembekal yang disenaraikan adalah pembekal
yang sebenar. Kebanyakkan syarikat membayar yuran untuk mengakses direkrtori
mereka.
Keahllian
direktori sangat membantu terutamanya untuk percambahan idea. Jika anda telah
mengetahui tentang produk atau niche
yang hendak anda jual, anda seharusnya sudah boleh mencari pembekal utama dalam
pasaran menggunakan sedikit teknik seperti yang dibincangkan di atas. Sebaik
sahaja memulakan perniagaan, anda tidak lagi perlu melawat direktori melankan
anda mahu mencari pembekal untuk suatu produk yang baharu.
Oleh
itu, direktori-direktori pembekal adalah cara yang paling mudah untuk mencari
sejumlah besar pembekal dalam satu tempat dengan cepat dan sangat baik untuk
percambahan idea untuk memasarkan produk
atau memasuki niche-niche
tertentu.
Terdapat
beberapa direktori pembekal yang berbeza dan tinjauan mereka secara menyeluruh
adalah melebihi skop penulisan ini. Sebaliknya anda diperkenalkan kepada
direktori-direktori dalam talian yang diharap mampu membantu anda untuk membuat
keputusan.
·
Ditubuhkan
sejak 1999
·
Jumlah
pembekal melebihi 1000
·
Melebihi 1
juta produk
·
Keahlian
percuma.
Anda perlu mendaftar keahlian di sini. Terdapat
ramai juga pembekal dari Malaysia yang boleh dihubungi. Bagi produk dari luar
Negara, anda perlu memaklumkan tentang cukai Kastam sebaik sahaja barangan tiba
di pusat pungutan. Sekiranya perlu, pelanggan anda yang akan membayar cukai
Kastam ini.
·
Jumlah pembekal
melebihi 1000
·
Jumlah produk
melebihi 10 ribu
·
Pembekal tempatan.
Sebelum menghubungi pembekal
Baik, jadi anda mungkin telah menemui
pembekal yang sesuai dan bersedia untuk langkah seterusnya. Tapi sebelum
menghubungi pembekal, anda perlu menyediakan diri anda dengan perkara-perkara
berikut.
Anda perlu
menjadi peniaga yang sah
– Seperti yang disebutkan di awal perbincangan, ke banyakkan pembekal
memerlukan bukti bahawa anda peniaga yang sah sebelum membenarkan anda membuka
akaun dengan mereka. Pembekal hanya akan mendedahkan harga mereka untuk kepada
peruncit yang sah, jadi anda perlu mendaftarkan perniagaaan anda sebelum
mendpatkan harga yang paling minima.
Fahami
kedudukan anda – Pembekal
kebiasaannya akan dihujani oleh pelanggan dengan “plan perniagaan gergasi” mereka
dan mengajukan soalan-soalan kepada mereka, mengambil masa yang lama dan
kemudian tidak pernah membuat pesanan. Jadi, jika anda memulakan perniagaan
baharu, berhati-hati kerana mungkin ramai pembekal tidak akan membantu anda
untuk memulakan perniagan anda.
Biasanya pembekal akan set up akaun dropshippping sekiranya
mereka menawarkan perkhidmatan tersebut. Tetapi jangan meminta diskaun harga
atau cuba membazir masa wakil jualan dalam telefonsebelum anda membuat jualan
pertama kerana itu hanya akan memburukkan riputasi dan memburukkan hubungan
anda dengan pembekal.
Jika anda membuat permintaan khas kepada
pembekal yang tidak mengamalkan konsop dropshipping ini, anda harus membina
kepercayaan pembekal, jadi anda perlu meningkatkan kridibiliti diri. Fokuskan
rancangan perniagaan anda berikan keyakinan kepada mereka seperti mengatakan
“Kamai akan melancarkan website ini pada 1 Januari 2017” dan elakkan
menggunakan ayat “Mungkin kami akan melancarkan website dalam beberapa bulan
lagi”. Pastikan anda berkomunikasi secara profesional dan boleh jadi pengalaman-pengalaman
yang lalu sangat membatu menjayakan perniagaan anda terutama pengalaman
berkaitan jualan dan pemasaran.
Jangan
takut dengan penggilan telefon – Salah satu perkara yang mengeriakan kebanyakkan orang apabila perlu
membuat panggilan atau menjawab panggilan. Jika perkara ini berlaku kepada maka
anda adalah prospek yang lemah. Anda mungkin boleh menghantar email berkaitan suatu
isu. Tetapi saharusnya lebih kerap membuat panggilan telefon untuk mendapatkan
info yang anda perlukan.
Perkara ini tidaklah seperti yang
anda fikirkan. Pembekal memang dilatih untuk bercakap dengan pelanggan termasuk
pelanggan baharu mereka. Anda perlu mencari wakil jualan yang mesra pelanggan
dan sangat suka menjawab permasalahan anda. Tips ini mungkin boleh membantu.
Tuliskan soalan dan masalah anda di atas kertas terlebih dahulu, ini akan
membantu memudahkan anda untuk bercakap dengan wakil jualan.
Bacaan seterusnya kili di sini
Dropshipping : Apa yang anda perlu tahu. BAB 3
Dropshipping : Apa yang anda perlu tahu. BAB 3
P/s : Saya telah create group FB untuk peniaga bertukar-tukar barangan. Iya la, takkan selamanya kita menjual sahaja, kita pun perlu jadi pembeli. Geng Dropshipping
[1] Suatu segmen
kecil tetapi menguntungkan yang difokuskan oleh peniaga dan menjadi tumpuan
pasaran.
Ulasan
Catat Ulasan
Macam mana post kali ini?