Dropshipping : Apa yang anda perlu tahu. BAB 3
Memilih Produk
Masalah besar
kebanyakkan peniaga baharu yang menceburi dropshipping ialah bagaimana hendak
memilih produk dan niche yang sesuai. Anda mungkin perlu membuat keputusan
besar dan mempunyai kesan jangka masa yang panjang serta penentu kepada
kelangsungkan perniagaan anda pada masa akan datang.
Kesilapan yang kerap dilihat pada
peringkat ini ialah memilih produk berdasarkan kepentingan peribadi atau
semangat. Ini adalah stratigi yang boleh diterima tetapi tidak semestinya anda
boleh berjaya dengan mengambil minat pribadi sebagai idea utama. Keretia
berikut mungkin dapat membantu anda untuk menentukan produk fan niche yang
betul.
Bagaimana untuk menjual dalam talian
Untuk berjaya dalam periagaan ecommerce,
anda perlu melakukan perkara berikut :
Mewujudkan produk sendiri – Anda
mengawal pengedaran dan sumber tunggal untuk produk anda. Ini bertujuan untuk
mengawal pesaing dan membolehkan anda mengenakan harga primium. Jika anda
berminat untuk produk-produk dropship, anda akan menjual produk sedia ada yang
dihasilkan oleh orang lain, jadi itu merupakan pilihan.
Perlu akses kepada harga eksklusif atau harga pengedar – Jika anda boleh menguruskan perjanjian eksklusif untuk membawa
produk atau akses kepada harga eksklusif daripada pengeluar, anda boleh menjual
dalam talian tanpa mencipta produk sendiri. Hal ini memanglah susah tetapi
kebanyakan peniaga dropshipping akan akses kepada produk yang sama pada harga
borong.
Jual pada harga murah – Jika
anda boleh menawarkan harga yang paling rendah, anda seperti mencuri bisnes
daripada sebuah pasaran yang besar. Hanya satu masalah? Itu adalah model bisnis
yang ditakdirkan untuk gagal. Jika hanya satu perkara ini ada lakukan iaitu
berkenaaan nilai rendah yang anda tawakan, anda adalah mangsa perang harga yang
akan menyentap kesemua keuntungan anda. Cuba bersaing dengan Amazon atau
gergasi dalam talian di dalam dan luar negara. Secara umumnya ini adalah
stratigi yang lemah.
Tambah nilai – Terma atau syarat
harga – Menawarkan maklumat berharga yang melengkapi produk anda adalah cara
terbaik untuk mengenakan harga premium. Usahawan bertujuan menyelesaikan
masalah orang lain dan hal itu juga tetap sama dalam dunia e-dagang dan
dropshipping.
Tambah nilai dalam Ecommerce –
Cuma tambah nilai! Cukup mudah bukan? Cakap memang mudahkan? Sesetangah produk
dan dan niche lebih menonjol daripada yang lain. Anda perluu perhatikan
beberapa ciri yang membolehkan anda untuk menambah nilai dengan sedikit panduan
penggunaan yang ringkas. Terutama niche yang bercirikan berikut :
i)
Terdiri dari beberapa komponen –
Semakin banyak komponen suatu produk untuk berfungsi dengan baik, ianya semakin
menimbulkan tanda tanya kepada pelanggan. Pelanggan akan kebinggungan contohnya
membeli set sistem kemera keselamatan. Adakah pakej itu termasuk pendawaian
yang lengkap dan sebuah perakam?
Semakin
banyak komponen yang diperlukan produk, semakin banyak peluang anda untuk
menambah nilai dengan hanya menasihati atau menerangkan kepada pelanggan mana
produk yang susuai.
ii)
Adakah boleh laras atau
mengelirukan – Produk yang mengelirukan dan boleh laras atau disesuaikan adalah
sesuai untuk menambah nilai melalui kandungan. Dapat menawarkan panduan yang
khusus mengenai apa jenis produk yang paling sesuai untuk persekitaran dan
pelanggan tertentu adalah cara baik untuk menambah nilai.
iii)
Memerlukan kemahiran teknikal
untuk pemasangan – Ianya mudah untuk menawarkan panduan pakar bagi produk yang
agak sukar dipasang. Seperti manual panduan kamera yang menerangkan kesemua
kesalahan-kesalahan umum pengguna apabila mereka memasan sistem mereka sendiri
yang meliputi 50 muka surat.
Jika
anda fikir bahawa panduan tersebut mampu menjimatkan masa anda, itu adalah
pilihan yang baik yang patut anda beli dari web site walau pun jika terdapat
yang lebih murah di tempat lain tetapi tiada panduan disertakan. Bagi pemilik
kedai, panduan adalah tambahan nilai yang besar kepada pengguna.
Cara
untuk menambah nilai :
Anda boleh menambah
nilai untuk niche yang kompleks dan mengelirukan dalam babarapa cara termasuk :
·
Menwujudkan panduan komprehensif
untuk pelanggan.
·
Melabur melalui memperincikan dan
menyenaraikan produk.
·
Mewujudkan vedio cara-cara
penggunaan.
·
Membangunkan sistem yang mudah
diikuti untuk memahami keserasian komponen.
Memilih Pelangga
terbaik.
Semua pelanggan
tidak dicipta sama rata. Sangat pelik bagaimana pelanggan membeli item
yang kecil merasa berhak untuk menuntut
sesuatu yang besar sementara pembeli yang berbelanja besar jarang meminta
apa-apa.
Mensasarkan
demografik yang betul boleh menguntukan perniagaan anda. Berikut adalah sasaran
yang boleh anda bidik.
Hobbyists – Setiap orang suka
kepada hobi mereka dan kadag kala sanggup untuk berbelanja besar bagi memenuhi
hobi mereka sepei peralatan dan latihan. Ramai pendaik bermotor yang serius
mempunyai motosikal-motosikal yang menelan belanja lebih daripada kereta mereka
dan orang yang suka memancing mungkin boleh membelanjakan sejumlah untuk
kepuasan memancing seperti melengkapkan bot dengan peralatan kelautan.
Perniagaan –
Pelanggan bertaraf perniagaan kadang-kadang lebih sensitif akan tetapi, mereka
kebiasaannya melanggan dalam kuantiti yang besar berbanding pelanggqan
individu. Sebaik sahaja anda membina hubungan yang baik serta memperolehi
kepercayaan meraka, anda telah membuka pintu untuk manfaat jangka panjang. Jadi
cuba menjual kepada kedua-dua kelas pelanggan individu dan komersial.
Pembeli berulang –
Hasih berulang merupakan perkara yang baik. Jika anda menjual produk pakai
buang dan / atau perlu kerap dipesan, anda boleh mengembangkan perniagaan
kerana telah membuat asas untuk pelanggan membuat pembelian semula.
Pertimbangan lain
sewaktu memilih produk
Harga sempurna – Pastikan
anda menitikberatkan harga pra-jualan. Anda perlu selesa dengan harga tersebut,
iaitu keuntungan anda terjamin walaupun sedikit.
Penentuan harga
pengeluar (MAP) – Beberapa pengeluar akan menentukan harga minimum untuk produk
mereka atau minimum
advertised price (MAP) dan reseller tidak
akan menjual suatu peoduk lebih rendah dari harga munimum yang ditetapkan.
Potensi pasaran – Kajian perlu
dilakukan sedikit tentang bagaimana anda mempekenalkan perniagaan kepada
pasaran sebelum anda melancarkannya. Anda perku mewar-warkan produk anda samada
di blog, laman sosial atau perisian permasejan dalam talian.
Banyak aksesori – Sebagai peraturan
umum peruncitan, margin dari harga rendah aksesori ternyata l;ebin
menguntungkan daripada itme induk. Contohnya kedai telefon hanya mengambil 5%
keuntungan dari harga asal sementara penjual aksesori mengaut sehingga 100%
keuntungan untuk satu produk.
P/s : Saya telah create group FB untuk peniaga bertukar-tukar barangan. Iya la, takkan selamanya kita menjual sahaja, kita pun perlu jadi pembeli. Geng Dropshipping
Ulasan
Catat Ulasan
Macam mana post kali ini?