Selasa, 3 Mei 2016

Induction Cooker

Dapur pemasak Induction cooker adalah inovasi dapur gas yang kita gunakan sekarang. Apabila eleman pemanas dihidupkan, arus elaktrik yang melalui pengalir akan akan menjana medan elektrik. Tetapi tiada kesan haba yang dapat diperhataikan seperti panas atau asap seperti pemasak yang biasa.
Apabila periuk keluli diletakkan di atas eleman pemanas megnatik, haba akan terhasil disebabkan medan magnatik akan menjana arus elektrik kecil di sepanjang permukaan pemasak keluli tersebut. 

Berbeza dengan dapur gas yang digunakan oleh kebanyakkan suri rumah masa kini, pemasak Induction cooker ini tidak menghasilkan arang di bahagian belakang periuk dan kuali. Peralatan-peralatan memasak menjadi mudah dibersihkan serta memjimtkan masa.

Selain itu, kita tidak perlu menyimpan ton gas lagi. Sangat menjimatkan ruang. Bagi mereka yang tinggal di tingkat atas kediaman jenis flat, pemasak ini sangat sesuai kerana tidak perlu mengangkat gas. Aku sendiri pun risau juga bila tengok keadaan api dapur dah slow. Tak larat angkat tong gas.. Tapi dengan pemasak ni, tidak perlu riasu untuk angkat tong gas sebab memang tiada lagi tong gas untuk diangkat.

Untuk yang kerap berpindah seperti mengikut suami bertukar tempat kerja, perlajar-perlajar universiti atau kolej yang tinggal di luar kampus, pemasak jenis ini memang sesuai sebab senang sangat dibawa kehulur kehilir. berat pun dalam 1 kg jak. 
Di mana ada soket, di situ boleh memasak !

Elba Induction Cooker EIC-C2019 (BK)

Jadi aku pun tinjau-tinjaulah Induction cooker ini di Lazada. Ada beberapa produk yang berkaitan dan masing - masing berjenama yang agak dikenali dalam bisnis peralatan elektrik rumah. 

Aku jumpa Elba Induction Cooker EIC-C2019 (BK) dengan harga yang cukup berpatutan. 
Antara ciri-cirinya ialah : 

  • 1. Stainless steel decoration plate
  • 2. Crystallistic glass plate
  • 3. With LCD display
  • 4. Adjustable temperature / timer and wattage
  • 5. Anti slip feet

Saiz diameter 33 x 17.5 x 41. Barangan ni juga ada warenti pembuat selama 1 tahun. 


Jadi apa lagi1 Jom bertukar kepada pemasak Elba Induction Cooker EIC-C2019 (BK)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Macam mana post kali ini?

Apakah maksud takaful ?