Makanan, Perut dan Penyakit.


    Sejak kebelakangan ini aku kerap menerima perkhabaran tentang kematian kawan-kawan dan kenalan. Tiada yang mengejutkan bila sesuatu yang hidup telah menemui mati kerana Allah telah berjanji bahawa tiap-tiap yang bernyawa atau hidup itu pasti akan merasai mati.


    Ada beberapa perkara yang dirahsiakan oleh Allah tentang kematian antaranya ialah bagaimana seseorang itu dimatikan. Peristiwa atau perkara yang menyebabkan kematian seseorang adalah peraturan Allah agar manusia tidak menyalahkan sang Sakaratul Maut. Kisah Malaikat Izrail a.s diberi tugas sebagai Malakul Maut, iaitu malaikat yang mencabut nyawa diceritakan dalam kisah penciptaan Nabi Adam a.s.

    Sesunguhnya  nyawa itu adalah urusan Allah. Maka berdosalah orang yang membunuh tanpa sebab yang dibenarkan oleh Allah sendiri seperti murtad atau hukuman dari pemerintah seperti hukum gantung sampai mati.

    Menjaga kurniaan Allah adalah tanda bahawa kita mensyukuri nikmat-Nya. Walaupun urusan terkeluarnya nyawa dari badan itu adalah kehendak dan rahsia Allah s.w.t, tetapi sebagai hamba yang beriman dan mengimanai Syurga dan Neraka, kita perlu berjaga-jaga agar nyawa kita sentiasa ada dalam tubuh kerana nyawa itulah yang menggerakkan tubuh untuk beribadat kepada Allah dan memohon ampun kepada-Nya.

    Antara tanda-tanda kematian yang Allah kirimkan ialah sakit dan penyakit. Sakit itu adalah pintu kepada kematian. Sekiranya ada yang sembuh dari sakit, dia seharusnya bersyukur kerana diberi peluang untuk terus beramal dan bertaubat. Sakit juga menyebabkan terhapusnya dosa kerana seseorang yang merasai hampirnya dia kepada kematian seharusnya memperbanyakkan istigfar atau memohon ampun kepada Allah. Sekiranya dia mencela dan tidak bersabar dengan ujian sakit atau penyakit yang dialami maka, tiada jualah keampunan dari Allah.

    Makanan yang halal lagi baik juga punca penyakit.


    Pakar-pakar perubatan berpendapat bahawa rokok antara penyebab sakit jantung, tekanan darah tinggi dan berbagai lagi penyakit. Tetapi jika dilihat vedio-vedio yang mensimulasikan kesan akibat merokok, apa yang dapat kita lihat ialah kapas atau air yang mewakili paru-paru akan menjadi hitam. Kajian sains juga membuktikan bahawa paru-paru sahaja yang menerima udara semasa kita menghela nafas termasuklah udara yang tercemar oleh asap rokok. Belum ada kajian atau sebarang artikal yang mengaitkan merokok memberi kesan langsung kepada jantung.

    Pernah juga terbaca bahawa nikotin dalam tembakau masuk ke dalam pembuluh darah melalui paru-paru dan boleh menyebabkan tekanan darah meningkat. Hal ini pernah aku tanyakan kepada seorang Doktor Perubatan ketika aku membuat ujian darah. Aku bertanya, bolehkah nikotin masuk dalam pembuluh darah?Jika boleh bermakna saya tidak boleh menderma darah bimbang orang yang tidak merokok akan mengidap penyakit disebabkan nikotin yang ada dalam darah saya. Doktor tu cakap, pembuluh untuk mengalirkan darah. Sifatnya yang kenyal sudah pasti bukan berfungsi untuk meresap bahan lain selain Oksigen. Ya, paru-paru merupakan loji penapisan udara.

    Tekanan darah akan meningkat kerana nikotin bertindak balas dengan kimia dalam badan dan merangsang otak serta menyebabkan jantung mengepam dengan lebih laju. Hal ini sama juga dengan memakan ubat ketika sakit. Kandungan dadah dalam ubat tidak akan meresap ke dalam darah. Darah akan tercemar jika sesuatu disuntik terus ke pembuluh darah. Itulah sebabnya aids tidak menjangkit melalui perkogsian pinggan mangkuk sebaliknya virus berjangkit hanya dengan perkongsian jarum suntikan. Bila jantung mengepam dengan lebih laju, tekanan darah turut meningkat dan amat berbahaya kepada pesakit jantung.

    Berbeza dengan kolestrol yang memang terdapat dalam darah. Hati  atau liver berupaya menghasilkan kolestrol dan diedar ke seluruh bahagian anggota tubuh. Hati juga memperoleh kolestrol dari makanan yang dimakan seperti daging. Nikotin yang terdapat dalam rokok dan kolestrol yang ada dalam makanan boleh menyebabkan penyakit. Rokok boleh merosakkan paru-paru dan kolestrol boleh merosakkan jantung dan salur darah. Merokok telah difatwakan haram oleh Ulama dan sisepakati oleh Ulama di seluruh dunia. Maka, apa yang telah diharamkan akan tetap haram dan sesungguhnya Ulama itu pewaris para Nabi. Tetapi rokok penyebab serangan jantung dan tekanan darah tinggi merupakan penyebab kedua dimana kolestrol yang terdapat dalam makanan yang halal lagi baik merupakan penyebab utama. 

    Ramai orang yang tidak merokok terkena serangan jantung. Ada juga yang aktif bersukan tetapi mengidap penyakit jantung dan tekanan darah tinggi. Ayah sendiri seorang perokok, Alhamdulillah sehingga kini belum ada lagi sejarah beliau dimasukkan ke hospital akibat darah tinggi sebaliknya, ibu aku pula yang bukan perokok menerima ujian mengidap sakit tekanan darah tinggi.

    Makanan penyebab utama penyakit.


    Makan merupakan aktiviti rutin untuk memperolehi tenaga daripada makanan yang dimakan. Semua makanan yang terdapat di bumi merupakan pemberian Allah sama ada yang halal atau haram. Allah berfirman dalam Surah Al-Baqarah :

    “Dia-lah Allah, yang menjadikan segala yang ada di bumi untuk kamu”.

    Sementara perbuatan memakan sesuatu adalah kudrat manusia dengan izin Allah s.w.t. Baginda Nabi s.a.w bersabda :

    Wahai Abdullah bin QoisKatakanlah ‘Laa hawla wa laa quwwata illa billah’, kerana ia merupakan simpanan pahala dari Surga” (HRBukhari)

    Ulama mentafsirkan bahawa kalimah ‘Laa hawla wa laa quwwata illa billah’ bermaksud “Tiada usaha, kekuatan dan upaya selain dengan izin Allah”

    Terdapat banyak panduan dan larangan berkaitan makanan. Firman Allah s.w.t. maksudnya:

    Dan makan dan minumlah kamu, dan jangan berlebih-lebihan. Sesungguhnya Dia tidak suka orang yang berlebih-lebihan. (Surah al-`Araf:31).

    Dalam surah Al-Baqarah ayat 168, Allah s.w.t juga berfirman:

    “Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi”

    Ayat ini menerangkan bahawa hanya makanan yang halal sahaja yang boleh dimakan iaitu makan yang baik-baik dan tidak mendatangkan mudarat. Namun dalam membincangkan halal dan haramnya makanan merupakan satu hal yang sangat panjang dan memerlukan penelitian yang khusus.

    Makanan dan perut mempunyai kaitan yang sangat kuat. Manusia makan kerana perut lapar dan perut yang lapar memerlukan makanan. Islam adalah agama yang sangat kompleks. Maka makan, minum dan perut juga menjadi salah satu keutamaan untuk meraih Syurga Allah azzalawajalla…

    Al-Imam Al-Ghazali mengatakah bahawa “Ketahuilah, bahawa semua perkara dan bencana yang terjadi itu pangkalnya daripada syahwat perut. Daripada syahwat perut timbullah syahwat kemaluan. Kerana syahwat perut itu Adam diuji, lalu dikeluarkan daripada Syurga. Syahwat perutlah yang menyebabkan manusia menyukai harta benda dan tamak haloba kehidupan dunia”

    Makan berlebih-lebihan mengundang pelbagai penyakit jasmani dan rohani.

    Semua makanan-makanan yang halal itu baik dimakan selagi tidak melampaui batas. Dalam hadis Baginda s.a.w. menyebut:

    "Anak Adam itu tidak memenuhi suatu bekas yang lebih buruk daripada perutnya. Cukuplah bagi anak Adam itu beberapa suap yang dapat meluruskan tulang belakangnya (memberikan kekuatan kepadanya). Sekiranya tidak dapat, maka satu pertiga untuk makanan, satu pertiga untuk minuman dan satu pertiga untuk pernafasan.” (Riwayat Tirmizi)

    Tiada siapa yang boleh menafikan bahawa seseorang yang normal akan memasukkan makan melalui mulut kemudian makanan tersebut akan turun ke perut iaitu suatu yang berongga untuk menyimpan makanan. Tabiat makan yang tidak dikawal akan menyebakan pelbagai masalah kesihatan seperti obesiti atau kegemukkan. Kedua-dua perkara ini iaitu makan berlebihan meskipun makan itu halal dan baik serta kegemukan merupakan perkara yang tercela. Dari 'Imran bin Hushain radhiyallahu 'anhu; Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam bersabda: 

    "Yang paling baik dari kalian adalah orang yang hidup di masaku, kemudian masa setelahnya, kemudian seetelahnyaSesungguhnya pada masa yang akan datang ada kaum yang suka berkhianat dan tidak bisa dipercaya, mereka bersaksi sebelum diminta kesaksiaannyabernazar tapi tidak melaksanakannya, dan nampak pada mereka ke-gemukan." Sahih Bukhari dan Muslim.

    Dalam riwayat sahih Muslim dari Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu; Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallambersabda:-
    "Kemudian datang kaum yang suka menggemukkan badan, mereka bersaksi sebelum diminta bersaksi."

    Imam Qurthubi (671H) rahimahullah berkata: Hadits ini adalah celaan bagi orang gemuk, karena gemuk yang disengajakan disebabkan karana banyak makan, minum dan terlalu mengikuti hawa nafsu.
    Sudah pasti kegemukan seperti ini disebabkan oleh nafsu yang tidak diurus dengan baik sehingga mencapai tahap nafsu binatang dan Allah telah memperingatkan kita agar tidak meniru cara makan orang kafir.
    "Dan orang-orang kafir bersenang-senang (di dunia) dan mereka makan seperti makannya binatang dan Jahannam adalah tempat tinggal mereka"Muhammad, ayat 12.
    Ibnu Abbas r.a berkata: “Nabi bersabda:
    Tidak termasuk kerajaan langit orang yang memenuhi perutnya”
    Mengimbas sebuah kisah pada zaman  Saidina Umar Al-khattab r.a. di mana pada suatu hari, beliau berjalan di pasar dan terlihat seorang permuda yang berperut buncit. Lalu, beliau berkata sambil menampar perut pemuda tersebut "Apakah ini wahai pemuda?"
    Lalu pemuda itu menjawab " Inilah nikmat dunia". Kemudian Saidina Umar berkata "wahai rakyatku, lihat perut pemuda ini, ketahuilah perut yang buncit ini bukanlah nikmat dunia namun ianya adalah azab dan musibah bagi seorang mukmin". Lalu pemuda itu menunduk malu dan beredar dari situ.
    Waktu tengahari merupakan waktu rehat yang diketahui umum. Waktu ini jugalah yang sering digunakan untuk mengisi perut yang lapar. Mungkin ada diantara kita yang perasan bilamana waktu kerja telah bermula kembali selepas waktu rehat, kata dapat merasakan kemalasan dan mengantuk semasa melakukan kerja. Hal ini adalah disebabkan perut yang terlalu kenyang.
    Imam Al-Ghazali berkata bahawa kenyang menyebabkan malas untuk beribadah. Menurutnya lagi sebahagian guru berpesan kepada muridnya:

    “Hai murid sekalian, jangalah banyak makan, sehingga kalian banyak minum. Jika banyak minum, kalian akan banyak tidur. Jika banyak tidur kalian akan banyak menyesal”

    Maka jelaslah bahawa makan sehingga kenyang mengundang pelbagai penyakit yang dapat dikesan oleh sains perubatan seperti obesititekakan darah tinggi, kencing manis dan lemah jantung disamping penyakit rohani iaitu malas.

    Dua bentuk pembazirkan makanan.

     Pembaziran juga adalah perbuatan yang berdosa. Allah berfirman:

    “Dan janganlah kamu belanjakan harta kamu dengan boros dan melampau-lampau. Sesungguhnya perbuatan yang membazir (boros) itu adalah saudara Syaitan sedang Syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur (engkar) kepada Tuhannya”. Al-Israa’, ayat 26-27.

    Pertama, mengambil makanan berlebihan dan sisa yang tidak dapat dihabiskan akan dibuang. Kedua, Mengambil makan yang berlebihan dan kesemuanya dihabiskan. Nampak elok dan tidak membazir tapi mengakibatkan kenyang yang berlebihan. Ini juga termasuk membazir.

    Jika kita melakukan kedua-dua perkara di atas tersebut bermakna kita telah mengambil hak orang lain. Hak kita cuma untuk mengisi perut yang lapar. Jika kita membuang sisa makan yang berlebihan, kita telah membelanjakan hak orang lain dengan cara yang salah. Hal ini termasuk perbuatan yang zalim. Jika kita menghabiskan sisa makan yang berlebihan pula, kita telah menzalimi diri sendiri kerana kita menjerumuskan diri sendiri ke arah kebinasaan disebabkan mendedahkan diri kepada masalah kesihatan.

    “Dan makan dan minumlah kamu, dan jangan berlebih-lebihan. Sesungguhnya Dia tidak suka orang yang berlebih-lebihan. Al-`Araf, ayat 31.

    “Dan belanjakanlah (harta bendamu) di jalan Allah dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan dan berbuat baiklah, kerana sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik”. Al-Baqarah, ayat 195.


    Orang-orang beriman makan untuk menyambung nyawa agar dapat terus beribadat  dan menyembah Allah. Inilah tabiat makan yang dikira sebagai ibadah. Mereka lebih suka lapar selagi tidak menyebabkan mudarat kepada tubuh. Lapar dan dahaga juga merupakan perbuatan yang dicintai Allah. Rasulullah s.a.w bersabda;


    “Perangilah nafsu kalian dengan lapar dan dahaga. Kerana pahala dalam hal itu seperti pahala orang yang berjihad di jalan Allah. Dan sesungguhnya tidak ada amal perbuatan yang lebih dicintai Allah ta’ala daripada lapar dan haus.”


    (Imam Al-Ghazali. Kitab Mukhtasar Ihya’ Ulumiddin. Bab 23. Hadith pertama)


    “Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kalian agar kamu bertaqwa”. Al-Baqarah. Ayat 183.

    Peraturan Allah dan apa yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w itu adalah yang terbaik untuk kita. Islam mengajarkan kesederhanaan dan kita perlu bersederhana dalam kebanyakkan hal. Kita menjaga kesihatan agar dapat beribadat kepada Allah bukan seperi orang-orang kafir yang menjaga kesihatan untuk mencari harta dunia semata-mata.

    Terima kasih kerana sudi singgah di sini dan membaca entri kali ini. Sebarang pandangan bolehlah komen di bawah.        

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

E-Dagang - Pengenalan dan Peranan.

Sup Ikan Tomato

Resepi Sambal Tuhau Jeruk