Penglibatan belia dalam agenda pembanguan ekonomi negara seharusnya tidak
boleh diketepikan atau dinafikan oleh mana-mana pihak. Selain itu, golongan
belia juga merupakan barisan pelapis pemimpin masa hadapan, oleh itu kerajaan
telah mengambil beberapa langkah proaktif bagi tujuan membekalkan belia
denganpelbagai cabang ilmu pengetahuan dan peluang-peluang keusahawanan. 45
peratus daripada rakyat Malaysia merupakan golongan belia yang berumur 15
hingga 40 tahun. Peratusan yang besar ini jika tidak dimanfaatkan sebaiknya
ianya akan merugikan negara.
Ekonomi merujuk kepada sesuatu proses
pembangunan yang amat penting dalam menjana keuntungan sesebuah negara. Belia
memainkan peranan yang besar dalam ekonomi dunia dan sesebuah negara melalui
peranannya yang produktif dan reproduktif. Penglibatan golongan belia dalam
ekonomi telah meningkat terhadap keperluan ekonomi negara malahan sumbangan
golongan belia dari pelbagai aspek kehidupan seperti ekonomi dan pembangunan
terutamanya di negara-negara dunia yang begitu dominan.
Keusahawanan pula ialah suatu proses
pewujudan dan pengembangan perniagaan secara perterusan yang menyumbang kepada
proses pembangunan ekonomi negara. Oleh itu, keusahawanan belia adalah
penglibatan belia atau tenaga muda dalam proses pembangunan ekonomi negara.
Pada
tahun 1985, Dasar Pembanguan Belia Negara telah digubal dan dikaji semula pada
tahun 1997 yang mana ianya sangat menitikberatkan kemajuan golongan belia.
Matlamat dasar tersebut ialah untuk mewujudkan belia Malaysia yang memiliki peribadi yang
bersepadu dari segi rohaniah, akidah dan jasmaniah, bertanggungjawab,
berdikari, bersemangat sukarela dan patriotik serta menjadi penggerak kepada
kemajuan dan kemakmuran bangsa, agama dan negara selaras dengan Wawasan 2020.
Dasar ini adalah pemangkin kepada
Dasar Wawasan Negara dimana matlamat penggubalannya difokuskan khusus kepada
golongan belia agar mereka tidak ketinggalan dalam menyumbangkan tenaga untuk mencapai
status Malaysia negara maju pada tahun 2020.
Selaras dengan kehendak Dasar
Pembangunan Belia Negara dan Dasar Wawasan 2020, Kerajaan Negeri Sabah telah
memperkenalkan Skim Keusahawanan Belia Sabah (Youth Entreprenuership Scheme Sabah
atau YESS) iaitu Dana Ehsan Kerajaan
Negeri Sabah yang diperuntukkan untuk golongan belia Sabah yang berumur 21 - 35
tahun. Dana ini bertujuan untuk membantu golongan belia yang ingin memulakan perniagaan atau
penambahbaikan perniagaan yang sedia ada. Bagi individu akan diberikan Dana
Khas maksimum RM 2,000.00 dan Berkumpulan (2-5 orang) akan menerima menerima
Dana Khas sehingga RM 5,000.00.
Skim ini merupakan dasar kerajaan
negeri yang berbentuk Program dan bolehlah diklasifikasikan di bawah dasar
agihan semula iaitu pengagihan sumber dan peluang kepada golongan tertentu
sahaja berdasarkan status belia itu sendiri.
Dasar awam merupakan tindakan kerajaan yang bertujuan
dan bermatlamat (goal-oriented) dan bukannya tindakan kerajaan secara rawak
atau nasib (chances). Oleh itu, dasar yang dicadangkan berbentuk
hipotesis, iaitu tindakan-tindakan ini boleh diuji (can betested). Setiap
dasar mengandungi siri tindakan atau patterns of action yang dilakukan
sepanjang masa oleh kerajaan dan ini bermaksud bahawa dasar bukan setakat
menerima pakai undang-undang tetapi meliputi keputusan yang dibuat ekoran
daripadanya. Dasar awam melibatkan apa yang sebenarnya dilakukan oleh kerajaan
dan bukannya apa yang dihasratkan atau apa yang dikatakan akan dilakukan.
Pembentukan sesuatu dasar datangnya daripada
pihak-pihak tertentu. Ini bermaksud, ada pihak yang terlibat dan memainkan
peranan utama ataupun pelengkap dalam pembuatan dasar awam. Pihak yang terlibat
dalam pembuatan dasar ini digelar sebagai aktor dasar. Aktor dalam pembuatan
dasar awam membawa maksud orang-orang yang memainkan peranan dalam membuat dasar
tersebut. Oleh itu, aktor dasar merupakan individu atau kumpulan individu yang bertanggungjawab
atau mempunyai kuasa atau hak dalam menggubal dan pelaksanaan sesuatu dasar.
Aktor dasar terbahagi kepada dua bahagian yang utama
iaitu aktor rasmi dan aktor tidak rasmi dan setiap kumpulan bahagian mempunyai
peranan tersendiri dan saling melangkapi antara satu dengan yang lain.
Sebagai aktor rasmi, menteri yang bertanggugjawab untuk menjaga kebajikan
golongan belia di Sabah telah memainkan peranan yang penting dalam
memperkenalkan skim YESS ini. Selaku
peneraju Kerajaan Negeri, mereka telah mengambil langkah proaktif untuk
membantu golongan belia di negeri Sabah bagi meningkatkan ekonomi serta berdikari. Program ini diwujudkan
setelah melihat hasil daripada kajian Indeks Belia Sabah mendapati bahawa antara
yang memerlukan perhatian ialah kesejahteraan sosial ialah kehidupan anak muda
di mana antara penunjuknya ialah bidang keusahawanan masih amat rendah di negeri
Sabah. Hal ini sudah semestinya merujuk kepada golongan belia.
Seperti
yang kita sedia maklum bahawa dasar-dasar negeri telah digubal oleh parti
politik yang memerintah, oleh itu UMNO telah menainkan peranan yang besar dalam
pembentukan skim ini. Idea-idea yang diperjuangkan oleh ahli-ahli UMNO secara
kolektif disambut baik oleh setiap ahli bermula dari peringkat kajian hinggalah
keperingkat menteri membuat kenyataan berhubung skim ini dan seterusnya
dilaksanakan.
Selain
itu, ahli-ahli politik juga memainkan peranan secara khusus kerana sebagai
wakil rakyat yang telah dipilih melalui proses pilihan raya, mereka telah
meninjau dan mendengar suara rakyat di kawasan yang diwakili mereka. Maklumat
yang mereka terima sama ada secara formal melalui forum-forum atau
majlis-majlis rasmi dan tidak formal seperti maklumat yang diperolehi secara
tidak sengaja semasa bersosial atau dalam pergaulan harian, akan dibawa untuk
dibincangkan dalam Dewan Undangan Negeri dan sekiranya dipersetujui,
pandangan-pandangan mereka akan dijadikan usul untuk dikupas dengan lebih
lanjut.
Perlu
difahamai bahawa individu-individu yang dapat memberikan maklumat dan
mengemukakan tuntutan-tuntutan terutama dari kalangan cerdik pandai adalah
tergolong dalam aktor tidak rasmi kerana dalam konteks negara demokrasi seperti
Malaysia setiap individu yang mempunyai hak untuk mengundi boleh mempengaruhi
penggubalan sesuatu dasar.
Dalam
pembentukan sesuatu dasar, Kerajaan Negeri telah menggunakan beberapa kaedah
atau pendekatan yang sangat berkesan dan bukan berdasarkan andaian semata-mata.
Sesuatu perkara memerlukan perhatian yang sewajarnya dan kajian perlulah
dijalankan untuk melihat sejauh mana tahap kritikal sesuatu perkara agar dasar
yang digubal dapat menyokong dan dapat mengatasi masalah yang dihadapi. Sumber
maklumat yang membawa kepada pembentukan Skim Keusahawanan Belia Sabah
ini adalah hasili kajian yang telah dilakukan oleh Institut Penyelidikan dan
Pembangunan Belia Sabah (IPPBM). Institut ini berperanan untuk mengukur tahap
kesejahteraan hidup belia di Sabah serta menyediakan input bagi penggubalan
polisi atau dasar untuk pembangunan holistik golongan belia.
Sebagai institut yang bernaung di bawah Kementerian Belia Negeri Sabah,
sudah pasti kementerian tersebut juga memberikan sumbangan yang cukup
signifkant dari segi penyediaan fasilitasi dan tugas-tugas pentadbiran termasuk
membekalkan tenaga kerja atau sebagai kordinator antara Kerajaan Negeri dan
IPPBM agar maklumat yang yang diperolehi dapat dicerna oleh Kerajaan Negeri
dengan lebih teliti.
Ramai
belia berkemahiran yang telah mengikuti kursus-kursus kemahiran seperti
menjahit, membuat kek dan sebagainya gagal memanfaatkan kemahiran mereka dan
menjadi salah satu bentuk pembaziran kepada ekonomi negeri. Selain sukar untuk
mendapatkan kerja yang sesuai dengan kemahiran, mereka juga sukar untuk membuat
pinjaman mikro daripada institusi-institusi kewangan kerana profile mereka yang
tidak meyakinkan. Oleh itu, program ini juga bertujuan untuk memudahkan para
belia mendapatkan pinjaman diperingkat awal penubuhan perniagaan.
Jika Dasar Pembangunan Belia Negara adalah terbitan daripada Dasar
Wawasan Negara, maka Program YESS
pula merupakan sub-terbitan daripada Dasar Pembangunan Belia Negara. Hal ini
kerana, dasar yang digubal oleh Kerajaan Negeri haruslah selari dengan dangan
dasar yang digubal oleh Kerajaan Persekutuan.
Saya berpendapat bahawa YESS ini merupakan satu dasar yang
mengambil teori Neo-institusionalisme
sebagai model dalam pembentukkannya kerana apa yang kita lihat di atas adalah
selari dengan apa yang telah diutarakan oleh pengkaji-pengkaji dalam bidang
pengkajian dasar awam. Mereka menyifatkan dasar awam mengikut teori Neo-institusionalisme merupakan
subsistem dalam proses pembuatan dasar. Justeru, dasar telah diklasifikasikan
kepada empat jenis iaitu pengagihan semula, pengagihan, peraturan dan kawalan.
Dalam aspek pengagihan semula, sumber diagihkan ke
seluruh kelompok sasaran berdasarkan skala atau ukuran asas yang tertentu. Pengagihan
sumber dan peluang yang ada dalam pembangunan negara dan diagihkan kepada
golongan tertentu sahaja berdasarkan kepada status sosial, bangsa dan
sebagainya. Program YESS yang
terkandung dalam dasar pengagihan semula ini mungkin lebih bersifat ideologi
dan emosional kerana kerajaan berhasrat untuk membantu golongan belia kurang
berdaya saing dalam dunia keusahawanan disebabkan kekangan kewangan. Walau
bagaimanapun, ia akan melibatkan percanggahan atau konflik kepentingan antara
kelompok dalam masyarakat. Misalnya, konflik antara usahawan yang di luar skop YESS dan usahawan belia yang menjadi sasaran kerajaan kerana kepentingan
dan permintaan yang berbeza.
Dasar awam yang dibentuk oleh kerajaan umumnya
terbahagi kepada empat bentuk iaitu dasar berbentuk undang-undang, rancangan,
program dan projek. Seperti yang dinyatakan di awal perbincangan, Skim
Keusahawanan Belia Sabah adalah merupakan dasar awam yang berbentuk program
kerana lebih mengkhusus kepada dasar yang telah digubal oleh kerajaan dan
matlamatnya lebih tertumpu kepada sasaran tertentu yang telah dijelaskan oleh
dasar yang sedia ada.
Melalui perbincangan di atas, ahli
politik memainkan peranan yang sangat penting dalam pembuatan sesuatu dasar
terutama yang berhubung dengan Skim Keusahawanan Belia Sabah. Hal ini kerana,
dalam konteks Malaysia, seseorang menteri kebiasaannya adalah seorang ahli politik
yang dipilih oleh rakyat menerusi parti politik yang diwakilinya. Mereka
jugalah yang membawa suara-suara rakyat dan golongan yang memerlukan serta
maklumat-maklumat hasil sesuatu kajian untuk diususlkan di Dewan Undagan
Negeri. Selain itu, ahli-ahli politik yang menjadi menteri dan memegang jawatan
terpenting dalam kementeriannnya, akan mengarakhan birokrat untuk melaksanakan
dasar-dasar yang telah digubal.
Dasar seperti ini tidak akan berjaya
tanpa penyertaan kumpulan lain yang boleh memberikan input dan data yang segar
serta tepat. Oleh itu, kerajaan telah melibatkan pihak-pihak lain bagi tujuan
kajian dan penyelidikan agar pembuat dasar mendapat gambaran awal tentang
matlamat dan hala tuju sesuatu dasar.
Teori model Neo-institusionalis dan dasar yang berbentuk
pengagihan semula dapat menjelaskan bahawa program yang dibincangkan di atas
merupakan sub-sistem untuk
mengagihkan sumber kepada usahawan belia melalui
penggubalan skim yang sesuai.
Kejayaan sesuatu dasar itu terletak di tangan pihak yang
perperanan secara langsung. Merekah hendaklah telus dalam manjayakan agenda dan
dasar yang telah digubal. Selain itu, sambutan dari golongan sasaran terhadap
sesuatu dasar juga perlulah berterusan dan memanfaatkan setiap peluang dengan
sebaiknya jika tidak kerajaan hanya bertepuk sebelah tangan dan hasil yang
diharapkan untuk membangunkan ekonomi para belia dan seterusnya ekonomi Negeri
Sabah berakhir dengan kegagalan.
Ulasan
Catat Ulasan
Macam mana post kali ini?