PEMBANGUNAN LATIHAN DALAM SEKTOR AWAM
PENDAHULUAN
Latihan dan pembangunan pekerja ialah aktiviti organisasi yang
penting kerana pengaruhnya terhadap produktiviti pekerja. Rajah 1 menunjukkan 6
elemen grafik hubungkait diantara latihan dan pembangunan dalam fungsi
pengrekrutan. Bahagian pengrekrutan dan pemilihan membawa masuk pekerja-pekerja
kedalam organisasi. Orientasi dan latihan membantu pekerja baru untuk menjadi
pekerja yang produktif dalam organisasi tersebut dan pekerja yang berpengalaman
dapat menerima perubahan dan kehendak kerja. Program pembangunan memberi
pekerja peluang untuk berkembang dan maju dalam kerjaya samada dalam atau di
luar organisasi. Penilaian Perlaksanaan tugas dijalankan untuk pekerja-pekerja
baru dan berpengalaman dalam mengenalpasti latihan tambahan dan pembangunan.
Keseluruhan proses tersebut meningkatkan kualiti sumber manusia organisasi
tersebut, dimana ia memenuhi kehendak pekerja dan seterusnya menyumbangkan
kearah kelancaran pergerakan organisasi (Ricks, Ginn, dan Daughtrey, 1995).
Latihan
dan pembangunan adalah mengenai memberi manusia kemahiran yang akan membolehkan
mereka membangun atau mengembangkan potensi mereka sepenuhnya dan membuat
sumbangan yang maksimum kepada organisasi di mana mereka bekerja, bukan sahaja pada
masa kini tetapi juga pada masa akan datang. Perubahan yang pesat yang dialami
oleh dunia, diikuti dengan perubahan sosial, politik, ekonomi dan teknologi,
memberi kesan kepada dunia perniagaan. Oleh yang demikian, organisasi harus
sentiasa membuat pengubahsuaian organisasi secara luaran dan dalaman. Bagi
menghadapi cabaran akibat perubahan yang berlaku ini, latihan dan pembangunan
merupakan suatu alat yang penting.
Pandangan umum pihak pengurusan
terhadap latihan telah berubah. Mereka tidak lagi mengadakannya hanya untuk
mengambil hati pekerja dengan memberi gambaran bahawa pengurusan prihatin
terhadap hal ehwal dan kebajikan pekerja. Mereka sekarang melihat latihan
sebagai satu keperluan yang wajib diberikan kepada pekerja, kerana kejayaan
organisasi bergantung kepada pekerja. Pekerja sekarang dianggap sebagai
sebahagian daripada keperluan untuk perkembangan organisasi. Anggapan seperti
ini telah lama diamalkan oleh syarikat-syarikat Jepun. Pekerja diberikan
latihan secara berterusan dan dianggap sebahagian daripada pekerjaan mereka
sehingga mereka bersara. Latihan semasa kerja adalah satu amalan standard dalam
syarikat Jepun dan fokus utamanya adalah memberi pengetahuan praktikal mengenai
berbagai bahagian 'functional' dalam organisasi, walaupun ia tidak berkaitan
dengan karier pekerja pada masa hadapan.
Kekerapan bekerja di berbagai
jabatan dalam organisasi dan komunikasi secara berkesan di kalangan pekerja
yang mempunyai berbagai latar belakang adalah dua lagi matlamat penting dalam
program latihan. Stail latihan yang diamalkan oleh syarikat Jepun ini, dilihat
sebagai pelaburan berterusan dalam pengembangan karier. Di kebanyakan syarikat
Jepun, pekerja dimestikan menyimpan catitan atau rekod taklimat yang telah
mereka ikuti. Mereka juga selalunya menyimpan nota lengkap mengenai latihan dan
kekerapan mereka memberi bimbingan dengan menyampaikan maklumat kepada pekerja
lain. Latihan yang berkesan membolehkan pekerja mempelajari kerja mereka dan
mereka kemudian boleh melaksanakan tugas dengan baik. Latihan yang berterusan
diperlukan memandangkan prosedur kerja sentiasa berubah disebabkan
pengenalan dan penggunaan teknologi canggih. (Malaysian Journal of
Social Administration Volume 1, 2002: 79-91)
DEFINISI LATIHAN DAN PEMBANGUNAN DALAM PENGURUSAN SUMBER MANUSIA
Menurut Poon (1994), latihan adalah merujuk pada segala usaha
terancang organisasi untuk memudahkan pembelajaran tingkah laku kerja yang
tertentu. Usaha ini bertujuan memperbaiki prestasi semasa dan prestasi masa
depan pekerja dengan meningkatkan kebolehan pekerja melakukan tugas-tugas
mereka supaya objektif-objektif organisasi dapat dicapai. Kebolehan pekerja
dapat dipertingkatkan dengan mengubah sikap mereka atau menambah kemahiran dan
pengetahuan mereka.
Menurut Cascio (1989), latihan terdiri dari program terancang yang
direka bentuk untuk menambahbaikan prestasi diperingkat individu, kumpulan,
dan/atau organisasi. prestasi yang bertambah baik, sebaliknya, menyiratkan
bahawa telah terdapat perubahan yang dapat diukur dalam pengetahuan, kemahiran,
sikap dan/atau kelakuan sosial. Sementara itu, menurut Truelove (1995), latihan
adalah usaha/ikhtiar untuk menambahkan pengetahuan , kemahiran dan tingkahlaku
yang diperlukan dalam melaksanakan sesuatu perkara yang berkaitan dengan kerja.
Motifnya adalah untuk memperbaiki prestasi pekerja dengan cara yang khusus.
Bagi Ricks, Ginn, dan Daughtrey (1995) berpendapat bahawa latihan adalah
merujuk kepada aktiviti dan pengalaman yang direkabentuk untuk membangunkan
kemahiran, pengetahuan , dan kelakuan atas arahan organisasi. Latihan selalunya
berkait rapat dengan tugas-tugas yang khusus atau yang berkaitan dengan kerja
dan ia direkabentuk untuk mengajar kemahiran yang baru atau mempertingkatkan
kemahiran yang ada. Latihan juga termasuk dalam penyediaan pekerja untuk melakukan
tugas baru. Manakala menurut Pertubuhan Perkhidmatan Tenaga Kerja ( Manpower
Services Commission ) latihan boleh didefinasikan seperti berikut:
"Satu
proses perancangan untuk merubah tingkahlaku, pengetahuan atau kemahiran
melalui pengalaman pembelajaran dalam mencapai kejayaan yang berkesan melalui
sesuatu aktiviti atau pelbagai aktiviti. Tujuanya adalah untuk, (dalam suasana
kerja) meningkatkan keupayaan seseorang dan memuaskan kehendak semasa serta
masa depan tahap guna tenaga organisasi tersebut"
Manakala Menurut
Truelove (1995), pembangunan adalah proses dimana individu itu belajar melalui
pengalaman untuk menjadi lebih mahir. Motifnya adalah untuk menggunakan
kemahiran dan pengetahuan yang telah diberikan dalam latihan-bukan setakat
prestasi semasa malah prestasi masa depan. Ia melibatkan konsep perkembangan
psikologi, tahap kematangan dan menambahkan keyakinan diri.Bagi Ricks, Ginn,
dan Daughtrey (1995) pula, pembangunan adalah merujuk kepada penambahan
keupayaan pekerja dalam mempertingkatkan kerjaya di masa hadapan dengan
menekankan keyakinan diri dan kemahiran membuat keputusan. Manakala menurut
Pertubuhan Perkhidmatan Tenaga Kerja ( Manpower Services Commission )
pembangunan boleh didefinasikan seperti berikut:
"perkembangan
atau realisasi keupayaan seseorang, melalui pembelajaran sedar atau tidak
sedar. Program pembangunan selalunya meliputi elemen pembelajaran terancang dan
pengalaman, and selalunya disokong oleh seorang pengajar atau guru
kaunseling"
Secara tradisinya, pekerja tingkat rendah "dilatih",
sementara pekerja tingkat atas "dibangunkan". Perbezaan ini, yang
memusatkan pada pembelajaran kemahiran menggunakan tangan dibandingkan dengan
kemahiran antara perorangan dan pembuatan keputusan. Latihan dan pembangunan
adalah bidang yang khusus untuk membantu pihak pengurusan. Program latihan dan
pembangunan keseluruhanya adalah bidang yang rumit dan kompleks. Dalam
organisasi yang kecil, latihan dan pembangunan boleh menjadi mudah, cuma arahan
dari penyelia organisasi. Dalam keadaan yang sebaliknya organisasi tersebut
mungkin mempunyai pusat latihannya sendiri seperti Universiti Motorola yang
dioperasikan oleh Motorola, Inc
ISU LATIHAN DAN PEMBANGUNAN DALAM PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA
Isu latihan dan pembangunan dalam pengurusan sumber banyak memberi
kesan secara tidak langsung kepada organisasi antara isu yang sering dikaitkan
dengan latihan dan pembanguna dalam pengurusan sumber manusia adalah;
(i) Globalisasi,
(ii) Imbuhan
(iii) etika dan integriti,
(iv) tekanan kerja, stres dan burn out,
(i) Globalisasi,
(ii) Imbuhan
(iii) etika dan integriti,
(iv) tekanan kerja, stres dan burn out,
Kesemua isu ini sebenarnya menjadi
penghalang kepada organisasi untuk melahirkan pekerja yang cemerlang. Oleh yang
demikian, sesebuah organisasi perlu mempertimbangkan kaedah dan langkah yang
sesuai bagi mengatasinya. Ini akan menjadi satu isu kepada organisasi terutama
apabila isu-isu itu akan melibatkan faktor dasar, implikasi kewangan, budaya,
kepercayaan, pembangunan dan pengurusan sumber manusia. Oleh yang demikian,
perkara yang akan dibincangkan di dalam penulisan ini adalah lebih memfokuskan
kepada isu dan cabaran dari aspek sumber manusia, globalisasi, imbuhan, etika
integrity dan tekanan kepada organisasi. Mengikut Kamus Dewan (2007) ia
menerangkan bahawa ‘isu’ ialah “perkara atau persoalan pokok sesuatu perkara”.
Isu menampilkan suatu tajuk atau fokus perbincangan yang menjadi buah mulut atau
tajuk utama khususnya kepada sesuatu pihak.
Pada masa kini, isu globalisasi telah
muncul hasil daripada cantuman pelbagai proses transnasional dan struktur
domestik yang membolehkan ekonomi, politik, budaya dan ideologi sesuatu negara
menerobosi sempadan negara lain (Abdul Rahman Embong, 2000). Secara langsung
isu ini akan memberikan kesan ketara ke atas pertumbuhan dan pembangunan
ekonomi negara. Pertumbuhan dan pembangunan ekonomi itu sendiri sebenarnya
adalah asas kepada bentuk pembangunan sumber manusia (Norani, 2000) dan
seterusnya membentuk generasi warga cemerlang. Apabila ianya dikaitkan dengan latihan dan
pembangunan isu ini menjadi semakin besar dan menjadi satu keperluan kepada
organisasi dengan melihat isu globalisasi ini sebagai satu contoh kepada
membawa pembaharuan konsep latihan dan pembangunan sumber manusia itu sendiri.
Dimana organisasi boleh mengambil contoh organisasi luar mengenai corak latihan
dan pembangunan yang dijalankan dalam organisasi mereka dan kita membawa masuk
konsep tersebut agar memahirkan lagi para pekerja.
Justeru itu keupayaan organisasi untuk
menilai, mengikuti dan mentafsir isu globalisasi merupakan cabaran yang amat
mendesak kerana ia akan menentukan keupayaan daya saing organisasi di dalam
melahirkan warga cemerlang. Oleh yang demikian, satu pendekatan secara menyeluruh,
sistematik dan strategik yang meliputi pelbagai aspek termasuk perancangan,
latihan, perkembangan kerjaya, keselamatan dan kesihatan, kebajikan, penilaian
prestasi, aspek disiplin serta ganjaran adalah cabaran yang perlu ditangani
dengan baik bagi mengelakkan daripada timbulnya beberapa isu lain yang
memudaratkan imej dan reputasi sesebuah institusi itu khasnya di dalam usaha
melahirkan warga cemerlang di dalam masyarakat atau organisasi.
Dalam konsep isu imbuhan ini didalam
latihan dan pembangunan dilihat menjadi isu penting yakni para pekerja pada
masa ini berlumba-lumba meningkatkan pembangunan kerjaya mereka tidak kira sama
ada melalui penglibatan mereka didalam latihan yang disarankan atau
dikendalikan oleh organisasi. Imbuhan ini merupakan daya penarik sama ada bagi
mereka yang inginkan sesuatu pekerjaan atau bagi memotivasikan para pekerja
dalam sesebuah organisasi. Menurut Maimunah Aminuddin (2003) antara kebaikan
memberi imbuhan kepada pekerja termasuklah:
(i)
membantu menarik pekerja baru untuk bekerja
dengan organisasi;
(ii)
membantu mengekalkan pekerja sedia ada
dalam organsiasi; dan
(iii)
meningkatkan
semangat para pekerja yang dapat menyumbang kepada produktiviti yang lebih
tinggi.
Imbuhan yang paling biasa diharapkan oleh pekerja ialah ganjaran
wang ringgit. Gaji atau upah merupakan balasan asas yang diterima oleh pekerja
atas sumbangan yang diberikan. Oleh sebab tiada satu peruntukan undang-undang
yang menetapkan gaji atau upah minimum pekerja di Malaysia, maka organisasi
berhak menetapkan kadar gaji atau upah untuk pekerjanya (Faridahwati Mohd
Shamsudin et al., 2006).
Bagi pekerja ini semakin banyak latihan
dan pembangunan kerjaya mereka ikuti maka imbihan juga akan bertambah. Kepentingan imbuhan
yang paling utama ialah dapat mempengaruhi pekerja untuk membentuk tingkah laku
yang dikehendaki oleh organisasi (Bergmann et al., 2002). Amat penting untuk
menentukan bahawa imbuhan yang diberikan sebagai balasan perkhidmatan adalah
mencukupi. Perkara sebaliknya akan mengakibatkan pelbagai kesan negatif
terhadap organisasi. Ini adalah cabaran yang sering membantuk usaha organisasi
di dalam melahirkan warga yang cemerlang kerana jika pekerja tidak berpuas hati
dengan imbuhan yang diterima, melalui Kesatuan Sekerja, mereka boleh
melancarkan mogok, menggugat produktiviti organisasi dengan cara ponteng kerja,
melengah-lengahkan kerja atau tidak hadir kerja. Keadaan ini boleh mewujudkan suasana yang
tidak sihat bagi perkembangan sesebuah organisasi. Banyak masa, usaha dan
tenaga akan ditumpukan kepada usaha mencari jalan persefahaman daripada
menggunakan sumber-sumber itu kepada usaha melahirkan warga yang cemerlang.
Dasar imbuhan atau bayaran oleh organisasi adalah penting kerana ini akan
menjadi asas pembangunan sistem imbuhan untuk tujuan penyelarasan, ketekalan
dan keadilan dalam organisasi.
3. Etika Dan Integriti Pekerja
Etika dan integriti pekerja juga menjadi
isu didalam latihan dan pembangunan sumber manusia. Ini kerana apabila latihan
dan pembangunan didalam pengurusan sumber manusia dijalankan para pekerja perlu
beretika dengan mengikut latihan berdasarkan jadual yang ditetapkan dan merek
jga harus jujur dalam perlaksanaan tugas mereka.
Berdasarkan Ab. Aziz Yusof (2006), etika
dalam erti kata sebenarnya ialah persoalan moral yang membicarakan betul atau
salah, benar atau tidak, dan perkara yang perlu dibuat atau ditinggalkan. Etika
dalam pengurusan bermaksud menerapkan nilai-nilai moral seperti disiplin, garis
panduan, tatasusila, peraturan, polisi dan segala unsur positif yang dapat
membantu pengurus menjalankan tanggungjawab dengan berkesan. Integriti ialah
satu kualiti dan ciri positif yang wujud secara keseluruhan pada individu dan
organisasi. Kadangkala kita melihat
pejawat awam ini hanya mengikuti latihan untuk memenuhi keperluan kerja sahaja
tanpa memahami kepentingan latihan tersebut dijalankan. Ini akan menunjukan ciri
dan kualiti integrity mengandungi unsur-unsur ‘wholeness’ (kewujudan secara
bersepadu sebagai keseluruhan) pada diri individu atau organisasi. Dalam akhlak
Islam, integriti bersesuaian dengan sifat-sifat benar, amanah, setia, pegangan
teguh, peribadi teguh, peribadi mulia, mukmin yang bertaqwa, dan sebagainya,
yang membawa pengertian menyeluruh pengamalan dan nilai-nilai akhlak yang
diperlihatkan dalam diri Rasulullah S.A.W.(Tuan Asmawi, 2006). Dalam sektor
perkhidmatan awam pelbagai dasar, peraturan, pekeliling dan garis panduan telah
digubal bagi memastikan etika dan integrity dihayati oleh penjawat awam.
Dalam membincangkan
persoalan etika dan integriti penjawat awam, satu demi satu kejadian salah laku
penjawat awam kebelakangan ini menimbulkan kebimbangan masyarakat dan
memerlukan tindakan segera serta menyeluruh oleh kerajaan bagi menyekat sindrom
‘rasuah’ ini daripada terus berlaku.
Dalam memastikan produktiviti
dipertingkatkan, sering kali pekerja dibebani dengan tugas dan tanggungjawab
tambahan. Pada masa ini penjawat awam terpaksa mengikuti latihan untuk menambah
beban kerja mereka. Kini mereka turut terpaksa berhadapan dengan perubahan demi
perubahan dalam pembangunan latihan sehingga wujudnya beban yang keterlaluan. Terdapat banyak idea dan tugasan baru
yang harus dipikul oleh penjawat awam mereka menghandiri bengkel latihan untuk mempelajari
satu sistem yang baru dan sentiasa berubah-ubah. Bebanan ini terus berlaku
dalam keadaan jumlah pekerja yang tidak seimbang dengan peningkatan beban kerja
yang banyak. Menurut beliau lagi, walaupun kedengaran pelik tetapi semua pihak
harus menerima hakikat bahawa masalah yang dihadapi oleh pekerja pada masa kini
menjurus kepada tekanan mental dan emosi berbanding fizikal, seterusnya
menjejaskan keupayaan dan kepercayaan mereka terhadap diri sendiri untuk
mencapai matlamat menjadi pekerja yang cemerlang dan berkualiti. Selain stres diakibatkan oleh tekanan
kerja, para pekerja juga berhadapan dengan masalah ‘burn out’. Secara
perbandingan, masalah burn out ini juga dialami oleh sejumlah besar guru di
Switzerland berpunca daripada pelajar dan peningkatan beban kerja pentadbiran.
Aduan mereka ini telah menyebabkan Kesatuan Perguruan dan pakar-pakar
pendidikan berusaha mencari kaedah untuk menangani situasi tersebut. Menurut
Beat Zemp, Ketua Kesatuan Perguruan terbesar di Switzerland, “There is a lot of
dissatisfaction among teachers with their profession, especially with the
stress in classes and the problems with undisciplined students. Also the duties
outside lessons are increasing and have reached a critical level now.”
Permasalahan burn out mempunyai petanda-petanda awal seperti berikut:
(i)
Keletihan yang kronik – kepenatan,
keletihan, perasaan telah digunakan secara fizikal (Chronic fatigue -
exhaustion, tiredness, a sense of being physically run down);
(ii)
Kemarahan terhadap mereka yang membuat tuntutan
(Anger atthose making demands
(iii)
Kritikan kendiri kerana bertahan dengan
tuntutan tersebut (Selfcriticism for putting up with the demands);
(iv)
Cynicism, negativity, and irritability;
(v)
Perasaan dicerobohi (A sense of being
besieged);
(vi)
‘Meletup’ dengan mudah terhadap sesuatu
perkara (Exploding easily at seemingly inconsequential things);
(vii)
Sakit kepala yang kerap dan gangguan
gastric (Frequent headaches and gastrointestinal disturbances);
(viii)
Kehilangan atau
pertambahan berat badan (Weight loss or gain);
(ix)
Kekurangan tidur dan kemurungan
(Sleeplessness and depression); (x)
Semput (Shortness of breath);
(x)
Prasangka (Suspiciousness);
(xi)
Perasaan tidak bermaya (Feelings of
helplessness); (xiii) Peningkatan
darjah pengambilan risiko (Increased degree of risk taking)
Tidak dapat dinafikan
bahawa permasalahan stres atau burn out berupaya mengakibatkan isu-isu
berhubung kait etika dan integriti. Oleh itu, dalam menangani permasalahan
stres dan burn out ini, beberapa cadangan yang telah diusulkan boleh diambil
kira.
PENDIRIAN TENTANG ISU LATIHAN DAN PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA
Isu
berhubung latihan dan pembangunan sumber manusia ini adalah satu sistem dunia baru yang dikatakan
akan menggantikan sistem dunia dewasa ini. Melalui globalisasi, dunia dilihat
tiada batasan sempadan dan ketelusan yang menjurus kepada persaingan drastik
dalam apa jua keadaan. Pengaruh globalisasi terhadap ekonomi Malaysia telah
bermula sejak awal 1980an lagi. Sejak Malaysia menganggotai World Trade
Organization (WTO) pada tahun 1995, pengaruh globalisasi semakin pesat dan
berlaku perubahan penting dalam latihan dan pembangunan global termasuklah
aktiviti organisasi, pengaliran modal dan kewangan, pelaburan langsung asing,
dan perdagangan antarabangsa. Proses ini telah menjadikan latihan dan
pembangunan amnya mengalami satu proses transformasi yang amat besar iaitu
daripada berasaskan intelektual menerusi teknologi maklumat dan telekomunikasi
yang sentiasa berkembang pesat. Justeru itu keupayaan organisasi untuk menilai,
mengikuti dan mentafsir isu globalisasi didalam latihan dan pembangunan merupakan
cabaran yang amat mendesak kerana ia akan menentukan keupayaan daya saing
organisasi di dalam melahirkan pekerja cemerlang. Oleh yang demikian, satu
pendekatan secara menyeluruh, sistematik dan strategik yang meliputi pelbagai
aspek termasuk perancangan, latihan, perkembangan kerjaya, keselamatan dan
kesihatan, kebajikan, penilaian prestasi, aspek disiplin serta ganjaran adalah cabaran
yang perlu ditangani dengan baik bagi mengelakkan daripada timbulnya beberapa
isu lain yang memudaratkan imej dan reputasi sesebuah institusi itu khasnya di
dalam usaha melahirkan pekerja cemerlang di dalam masyarakat atau organisasi.
Setiap isu yang telah dibincangkan diatas bukan sahaja
impaknya kepada organisasi malah kepada seluruh dunia, organisasi harus menekankan supaya setiap kakitangannya perlu
sentiasa mengikuti perkembangan terkini dunia terutama dalam pengurusan sumber
manusia. Dalam konteks sumber manusia, pelbagai isu telah diketengahkan
khususnya yang berhubung kait pembangunan, perancangan dan pengurusan sumber
manusia yang menjadi tonggak sesebuah organisasi. Berdasarkan Ab. Aziz Yusoff
(2006), ‘sumber manusia’ ialah aset terpenting organisasi sama ada organisasi
perniagaan yang mengutamakan aspek-aspek produktiviti, kualiti, kepuasan
pelanggan, keuntungan dan ‘viability’ ataupun organisasi awam yang mementingkan
kualiti perkhidmatan, keberkesanan kos serta kepuasan dan keselesaan pelanggan.
Untuk menghasilkan pekerja yang cemerlang di dalam organisasi ‘Pengurusan
sumber manusia’ perlu mempunyai strategi yang mampan dan berkesan. Ia merujuk
kepada cara dan pendekatan yang digunakan oleh organisasi untuk mengurus dan
mengawal aktiviti yang berkaitan dengan sumber manusia dalam organisasi agar
selari dan mencapai matlamat organisasi (Faridahwati Mohd Shamsudin et al.
2006).
Dalam
memastikan produktiviti dipertingkatkan, sering kali pekerja dibebani dengan
tugas dan tanggungjawab tambahan. Bebanan ini berlaku dalam keadaan jumlah
kakitangan yang tidak seimbang dengan peningkatan jumlah buruh dan pelanggan,
projek banyak tetapi kakitangan sedikit. Walaupun kedengaran pelik tetapi semua
pihak harus menerima hakikat bahawa masalah yang dihadapi oleh golongan pekerja
menjurus kepada tekanan mental dan emosi berbanding fizikal, seterusnya
menjejaskan keupayaan dan kepercayaan mereka terhadap diri sendiri untuk
mencapai matlamat melahirkan etika dan mutu kerja yang cemerlang dan
berkualiti.Tidak dapat dinafikan
bahawa permasalahan stres atau burn out berupaya mengakibatkan isu-isu
berhubung kait etika dan integriti. Ada dikalangan warga kerja organisasi
memberitahu dan mempamerkan simptom-simptom seperti ini. Satu gerak kerja dan
inisiatif perlu diambil bagi menangani isu ini.
ANALISIS DAN CADANGAN MENGENAI ISU LATIHAN DAN PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA
Globalisasi harus
berupaya memberi faedah kepada semua pihak merentasi negara dan antara negara
dan bukan membiarkan ia memakan diri sendiri, terutamanya negara-negara
membangun (Utusan ,2000). Sesebuah negara atau organisasi yang ingin terus maju
harus berusaha menjadi sebahagian daripada ekonomi antarabangsa bukan sahaja
dari aspek perdagangan dan pelaburan malah dalam pelbagai aktiviti lain. Proses
ini bukan sahaja penting tetapi suatu yang tidak dapat dielakkan lantaran
persempadanan pasaran dan ekonomi dunia yang semakin mengecil membolehkan
faktor-faktor pengeluaran bergerak mudah merentasi sempadan geo-politik negara
dan hasilnya persaingan, pengeluaran, kawalan pasaran dan pengurusan turut
menjadi global pada dasarnya. Ketika kita sedang bergerak menuju ke abad yang
akan datang, seharusnya diingat bahawa daya saing organisasi banyak bergantung
pada keberkesanan pemimpin dan pengurus. Perkara ini penting dalam membimbing
organisasi ke puncak kecemerlangan dan dengan penuh kesedaran bahawa perubahan
pesat berlaku akibat globalisasi.
Pengurus mesti
mempunyai pengetahuan dan maklumat tentang perubahan- perubahan yang berlaku di
dunia. Ketiadaan visi dan hanya fokus kepada perkara yang rutin tidak akan
membawa ke mana-mana. Oleh kerana itu pengurus perlu mempunyai `competitive
mind' iaitu mempunyai keupayaan untuk bersaing serta mempunyai visi mengenai
standard- standard apa yang hendak dicapai. Seorang pengurus juga mestilah
mempunyai kemahiran dalam perundingan di peringkat antarabangsa. Dengan
kemahiran ini, ia dapat memastikan organisasi dan negara mendapat faedah
daripadanya. Sekiranya seseorang pengurus tidak mempunyai kemahiran dalam perundingan
sudah tentu pihak lain akan mengambil kesempatan serta mendapat lebih faedah
daripada apa yang kita perolehi.
Globalisasi dalam
perdagangan antarabangsa memerlukan pengurus berinteraksi dengan banyak pihak
dari pelbagai latarbelakang budaya. Oleh itu, pengurus mestilah mampu memahami
pelbagai budaya yang berlainan. Dengan itu kemahiran dalam bahasa-bahasa asing
memberi kelebihan kepada pengurus. Sesungguhnya globalisasi menyediakan peluang
yang besar kepada organisasi. Walau bagaimanapun ianya juga akan mengundang
cabaran yang hebat kepada kepimpinan dan pengurusan. Sebuah organisasi
yang benar-benar cekap dan responsif adalah penting untuk membolehkan
ianya berhadapan dengan peluang dan cabaran yang dibentuk oleh globalisasi
ketika menuju ke abad 21. Oleh yang demikian organisasi seperti FGV sebagai
sebahagian daripada rangka pembangunan nasional hendaklah terus: pertama, cekap
dan berkesan serta dinamik dan inovatif; kedua, berdisiplin dengan memiliki
standard integriti yang tinggi dan ketiga, berorientasikan pelanggan.
Dalam tahun-tahun yang mendatang, pembangunan latihan
sumber tenaga manusia akan menjadi lebih penting. Kelebihan daya saing,
produktiviti, inovasi dan kemampuan untuk menguruskan teknologi baru sebahagian
besarnya akan ditentukan oleh kualiti sumber tenaga manusia yang ada. Sebuah
pasukan kerja yang produktif dan effisien harus dibangunkan berdasarkan
nilai-nilai moral dan etika yang tinggi serta komitmen terhadap kecemerlangan.
Organisasi seharusnya bersedia dengan pendidikan dan latihan teknikal yang
lebih kukuh serta kemampuan untuk berkomunikasi dalam pelbagai bahasa. Oleh kerana itu, pembangunan latihan pengurusan
sumber tenaga manusia harus menjadi salah satu agenda penting dalam memenuhi
aspirasi negara pada masa akan datang. Pembangunan latihan sumber tenaga
manusia harus mengandungi polisi dan program- program yang dapat meningkat dan
memajukan aspek pendidikan dan latihan secara berterusan bagi menghadapi
keperluan kemahiran yang akan berubah.
Organisasi harus menyusun
program latihan yang mana organisasi
perlu membanyakkan kursus atau ceramah berkaitan agama terutama kepada
kakitangan bawahan agar mereka dapat mengukuhkan iman dan disiplin.
Kebiasaannya mereka yang patuh kepada ajaran agama adalah mereka yang terbaik
dalam mutu dan disiplin kerja. Pendedahan kepada agama amatlah dituntut dan
seharusnya penekanan ke arah keagamaan tidak dipandang enteng atau sepi. Jangan
cuma mengejar hasil dan pencapaian yang tinggi apabila kakitangan dibiarkan
begitu sahaja. Perubahan yang diminta oleh pihak atasan perlulah dimulakan oleh mereka
dahulu dan barulah dikatakan ia boleh menjadi contoh dan ‘role model’ kepada
kakitangan bawahan. Bukan hanya mengarah dan apabila tiba kepada mereka, arahan
tersebut dibuat secara ala kadar. Perubahan haruslah secara menyeluruh dan
tiada siapa yang terlepas dari sebarang anjakan.Bermula dari jawatan pengerusi
hinggalah kepada buruh kasar di ladang.
KESIMPULAN
Kesimpulan yang boleh diperolehi di sini adalah latihan dan
pembangunan amat penting dalam memastikan sesebuah organisasi itu dapat
mencapai matlamat organisasi dengan jayanya. Selain itu, pekerja yang mempunyai
motivasi yang tinggi sentiasa berusaha untuk memantapkan diri mereka untuk
memperolehi ilmu pengetahuan untuk dipraktikkan dalam tugasan harian
mereka. Bagi organisasi pula, inisiatif yang diambil bagi memastikan
pekerja mereka mencapai standard yang ditetapkan ketika melaksanakan tugas
seharian dapat mendorong organisasi dalam mencapai matlamat organisasi sama ada
matlamat jangka pendek ataupun jangka panjang.
Salam tuan, boleh saya gunakan artikel diatas sebagai rujukan? Adakah artikel diatas diterbitkan di mana2 jurnal?
BalasPadamBest ford edge titanium for sale - TITanium Arts
BalasPadamResults 1 - 24 of titanium road bike 168 ford fiesta titanium — nano titanium by babyliss pro Buy the best online edge mokume gane titanium titanium today - the best ford edge titanium in online stores. Fast titanium nipple jewelry delivery and low price